Jag vill absolut ha mina vitala saker i en vättentät förpackning. Men håller mig också till (tillkapad) sopsäck + påsklämma för sovsäck, nattombyte etc, som effektivt fyller ut den nedre delen av ryggsäcken. Att allt kan gå sönder ska man ju ha i ryggmärgen, men jag tycker det är mycket lättare att se (och åtgärda) en ev. småskada på en sopsäck. Silnylonpåsarna blev lite mer allmänt nötta och det var omöjligt att se var de faktiskt läckte. Förmodligen i sömmarna.
Jag tycker också det är mer lättstuvat mot sopsäckens glatta yta i stället för silnylonpåsarnas ofta lite "klibbiga".
Vanlig köks-påsklämma hanteras enklare, funkar minst lika bra som rullstängning, och väger mindre. Tråd-påsförslutare skulle jag däremot inte våga använda - känns klenare, fippligare och mindre pålitligt.
Visst blir det lite mer slit-och släng med sopsäck eftersom man vill byta till ny inför varje tur, men de "förbrukade" återanvänds i hushållet. Att det blir rätt mycket billigare är ju ett bonus.
Jag använder dock fortfarande en lagom liten vattentät silnylonpåse till min dunjacka, eftersom jag vill ha den komprimerad, lättillgänglig och oberoende av "nattpackningen" i soppåsen.