Hvis du drar til Stockholm så kikk litt på Arcteryx Bora 95 også. De har tre forskjellige lengder på den, jeg vet ikke om den store er lang nok for deg men det får du sikkert vite når du prøver.
Selv har jeg akkurat skaffet med sekken i M størrelse, og har prøvd den ut på kortere turer i nærområdet. Jeg begynte med 25 kilo, men har vært opp i 35 kilo. Da syntes jeg det var vannvittig tungt før jeg fikk sekken på ryggen, men når den vel var på plass fungerte den utmerket. 35 kilo ville vært døden på ryggen med min gamle Bergans Trollhetta.
Bora 95 fikk god omtale i en test på et norsk friluftsblad der de testet store sekker, men alle slike tester leser jeg med en god klype salt. Etter en del kikking på sekken og lesing av brukererfaringer ble det likevel til at jeg kjøpte den. Praktiske løsninger og god bærekomfort var vel de to ting som gjorde utslaget tror jeg. Jeg har tidligere hatt noen "Jallasekker" og flere Bergans sekker, men de er ikke i samme nivå særlig med tanke på bærekomfort. Der liker jeg Bora'en veldig godt.
Når det gjelder kløv, vil jeg tro at den fra Seleverkstedet er god. De er dyre, men det virker som at det er god kvalitet. Jeg har en enkel kløv som heter Kennel, men jeg synes ikke den er så veldig fin. Hadde jeg kløvet mye skulle jeg skaffet den fra Seleverkstedet, men til mitt lille bruk holder Kennel bra. Jeg har en BorderCollie på 30 kilo, og han bærer lett 10 kilo i kløven. Det er viktig at du ikke kjøper kløven for stor, den må ikke gå for langt ned på siden av hunden.
/Otto