Jag själv söker nytt kök, eller kärl för att vara exakt.
Äger idag en föregångare till Optimus Terra Weekend (mitt har dock inge värmeväxlare eller lock med kanter)
Jag söker nu då ett större set kärl. ett eller två kärl har jag inte bestämt mig för. Men jag har däremot kollat in Optimus Terra HE som jag tycker verkar schysst. Vad säger ni om de kärlen? eller har ni annat bra tips i samma prisklass?
Som brännare använder jag en optimus crux.
Därefter undrar jag vilken gas man bör gå på? Vilket märke med mera
Jag har tidigare handlat de gasbehållare som finns på biltema, men tycker inte de håller måttet för 1vecka tur i fjället för två personer.
Optimus Terra HE Cookset väger nästan lika mycket som ett helt Trangiakök inkl gasbrännare, och då får du alla fördelar av ex Trangias stabilitet och säkra vindskydd på köpet. Om du sätter dessa stora grytor från Optimus på den lilla Crux brännaren blir det nog ganska ostadigt, så mitt tips är att satsa på en vanlig gryta (ex 1 liter) från Trangia som kokkärl. Den storleken räcker för upp till två personer och är bland den lättaste grytan du kan finna, dessutom billig
Vad gäller gas brukar jag köpa de tuber som är billigast och har inte märkt någon speciell skillnad sommartid mellan olika fabrikat. Vanligtvis använder jag Biltemas tuber och har aldrig haft problem att tömma dem helt, har inte heller märkt någon skillnad i drifttid eller funktion mellan Primus eller Biltemas gastúber av samma storlek. Gissningsvis OEM tillverkas de flesta tuberna i samma fabrik i Korea som sedan åteförsäljs under olika varumärken.
Själv kör jag oftast Trangia med gas och vid lagning av tre mål mat (med viss koktid) per dag plus varm dryck däremellen för 2 personer brukar en 230g gastub räcka ca 4 dygn, så för en veckas vandring hade jag tagit med en 450g tub.