Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Hmm, sen måste man ha lite perspektiv. Ni kan resa som ni vill, spelar ingen roll. Utsläppen är ett globalt problem och Sveriges bidrag är mikroskopiska. Om alla Svenskar dör imorgon så får det ändå ingen effekt på uppvärmningen...

Men om alla sätter sig i en tillräckligt liten grupp så kan alla komma undan med att mitt bidrag gör ingen skillnad, vilket är fel anser jag. Det gamla talesättet "Många bäckar små, bildar en stor älv" är applicerbart. Om alla gör lite så blir det skilland om tillräckligt många gör lite grand. Jag tycker man har ett val och bör välja miljövänligt där det går.

/Patrik
 
Det blandas och ges här. Varför skulle det bli bättre om Stockholmare inte åkte till fjällen?
Jag bor strax utanför Stockholm, kan anses som Stockholmare, om man nu ska få en stämpel.
Jag vandrar en till två gånger per år. Åker då tåg och buss till min start- resp. slutdestination. För det mesta i alla fall.
Jag förstår att det är mycket skjuta från höften här, men problemet är nog inte de som sköter sig. Jag snackar om nedskräpning,
Jag arbetar på ett energiföretag och har lite koll på energiproduktion och -distribution, miljö mm, men kommer inte diskutera sådant nu, då diskussionerna alltid slutar på ett trist sätt.
Jag förväntar mig inte ett svar på min fråga.

Tja trist att sådana här viktiga frågor reduceras till sidospår.
Självklart ska landets alla medborgare ha tillgång till landets natur, det är pajkastning att skapa en konstlad motsättning mellan oss som bor i Norrland och de som bor i exempelvis Stockholm.
Jag själv som norrlänning anser att många politiska beslut utgår från ett Stockholms eller storstadsperspektiv men skulle aldrig komma på tanken att människor som bor där inte skulle vara mindre berättigad till vårt lands allemansrätt. Dessutom blir den här frågan om nedskräpning i naturen reducerad till ett sidospår vilket väl inte var syftet.
 
Javisst är det tråkigt när vi hamnar i co2-debatten! Det är betydlgt lättare för oss att enas om att nedskräpningen är ett problem och att vi måste försöka hitta vägar att påverka detta - där har vi ju en möjlighet att göra något som gör litet skillnad. Vi kan inte ignorera nedskräpningen med att det finns andra (större) problem.
 
Ett exempel på ”kamratuppfostring” som verkar funka utan avgifter och förbud.

 
Exemplet Storulvån är ju glädjande. Sedan tycker jag inte att det framgår om minskningen beror på att man plockat efter andra för att få en gratis kaffekopp eller om det är så att "grisarna" stämts till eftertanke och kastat mindre skräp på marken.

Bäst vore det givetvis om det var så självklart att det varken behövs holkar med påsar eller kampanjer!

Troligtvis får vi fortsätta som hittills dvs. några skräpar ner och vi andra får plocka upp efter dom.
 
Det blandas och ges här. Varför skulle det bli bättre om Stockholmare inte åkte till fjällen?

Mindre nerskräpning och eftersom det tydligen ansågs nödvändigt att ta upp i samma tråd även mindre utsläpp, det är ju rätt självklart.
08or (läs stadsbor med stor förbättringspotential gällande naturvana) har i egenskap av att vara många ganska stor påverkan hur pendeln kommer att svänga i kombination av att många som växt upp i stadsmiljö har relativt lite naturvana samtidigt som fler av dessa söker sig till fjällen.

Därmed inte sagt att dom inte skulle få åka till fjällen, men det var ju inte heller frågan.

Fjällen som biotop mår rent krasst bättre utan turister än med, det måste vi alla förstå.

Ska man vistas där måste målsättningen och kravet fortsatt vara att inte störa-inte förstöra, men det verkar ju på vissa platser tyvärr som utvecklingen går åt fel håll och rimligtvis är inte flertalet som till tex dumpar festivaltält och utrustning kring och på väg till/från Kebnekaise från Pajala eller Tännäs om man säger så.


Det vi alla skulle behöva fråga oss är vad kommer det föra med sig och hur kommer det påverka just ditt friluftsliv i fjällen i framtiden om vi inte får nedskräpningstrenden att vända ?
 
Senast ändrad:
Sedan tycker jag inte att det framgår om minskningen beror på att man plockat efter andra för att få en gratis kaffekopp eller om det är så att "grisarna" stämts till eftertanke och kastat mindre skräp på marken.

Bäst vore det givetvis om det var så självklart att det varken behövs holkar med påsar eller kampanjer!

Troligtvis får vi fortsätta som hittills dvs. några skräpar ner och vi andra får plocka upp efter dom.

Ja, det finns tyvärr risk att det är "konstgjord andning" i form av att några plockar andras skit som står för en betydande del av förbättringen och inte att nedskräpningen minskat i någon större omfattning.

Men hur som, att det blivit renare är ju i alla fall av godo.
 
Ja, det finns tyvärr risk att det är "konstgjord andning" i form av att några plockar andras skit som står för en betydande del av förbättringen och inte att nedskräpningen minskat i någon större omfattning.

Men hur som, att det blivit renare är ju i alla fall av godo.
Ja den där konstgjorda andningen är ju vanlig i många hem också :p

Men jag föreställer mig att själva skräpplockandet på sätt och vis kan minska nedskräpningen. De mest inbitna skräpplockarna skräpar nog sällan ner (annat än oavsiktligt) men de (vi) har ju kompisar med oss och andra som ser. De som inte funderat så mycket över vart skräpet de sprider tar vägen kanske får sig en tankeställare när de ser hur andra kämpar för att hålla rent. Det hoppas jag i alla fall.
 
Jag har beskrivit det i tidigare inlägg.
Själv sätter jag upp de här texterna (i kojor och vindskydd etc.) som har bäring på historien som jag beskrivit tidigare.
Konkret har jag även föreslagit att ledningen för den här sidan skulle kunna visa intresse för frågan och dess fortsatta organisering.

Problemet är att en hel del av de som kommer ut inte läser skyltarna som finns eller ignorerar dem. Två exempel från senaste veckan: 1. Ett gäng som stod vid färjeläget vid Jungfrusund på Ekerö och fiskade trots förbudsskyltar mot fiske och vistelse på rampen. 2. Folk som tältade utanför de tillåtna områdena i Tyresta nationalpark och då är det stora skyltar vid de stora entréerna till nationalparken.
Helgen innan pratade jag med några andra som inte visste att det kunde finnas speciella regler för naturreservat utan att det som stod allemansrätten gällde överallt eller så hade de inte koll på att de var i ett naturreservat.

Frågan är hur man ska komma åt de som inte har koll eller ignorerar den information som finns.
 
Men om alla sätter sig i en tillräckligt liten grupp så kan alla komma undan med att mitt bidrag gör ingen skillnad, vilket är fel anser jag. Det gamla talesättet "Många bäckar små, bildar en stor älv" är applicerbart. Om alla gör lite så blir det skilland om tillräckligt många gör lite grand. Jag tycker man har ett val och bör välja miljövänligt där det går.

/Patrik

Det problemet är lättlöst, gör såhär:

Nästa gång ni åker till Storulvån så parkerar du bilen 50meter närmare ditt hem än nödvändigt när du kommer fram, sådär nu har ni co2 kompenserat den fjällresan procentuellt mer än vad Sveriges befolkning skulle bidra med för Globala utsläppen om vi så totalförbjöd alla bilar i landet.

Så liten är våran "bäck" i det stora hela och den är heller i nuläget inget direkt hot mot Alemansrätten när det gäller Fjällresor.

Har man högre ambitioner eller särskilt svår klimatånger så varför inte helt enkelt ta Cykeln dit ?

Kan vi kanske släppa det där co2 tjafset i denna tråden nu tack ? ;)
 
Senast ändrad:
Hmm, sen måste man ha lite perspektiv. Ni kan resa som ni vill, spelar ingen roll. Utsläppen är ett globalt problem och Sveriges bidrag är mikroskopiska. Om alla Svenskar dör imorgon så får det ändå ingen effekt på uppvärmningen...
Bekvämt och mycket vanligt sätt att tänka. Det är en mycket viktig orsak till att så lite har hänt när det gäller att förhindra miljöförstöring.
 
N
Javisst är det tråkigt när vi hamnar i co2-debatten! Det är betydlgt lättare för oss att enas om att nedskräpningen är ett problem och att vi måste försöka hitta vägar att påverka detta - där har vi ju en möjlighet att göra något som gör litet skillnad. Vi kan inte ignorera nedskräpningen med att det finns andra (större) problem.
Nedskräpningen bör inte ignoreras, men ej heller andra problem - särskilt inte de som är större.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar