Behöver lite hjälp

Hej!
Ska vandra från Abisko mot Nikkaluokta kommande vecka, med avresa nu på lördag 23/6 och hemresa på söndagen en vecka senare. Har inte ombokningsbara biljetter och ska vandra med en vän som redan planerat semestern, så det blir till att vandra, trots osäkert snöläge och förmodat regn under den kommande veckan. Vår utgångsplan var att gå från Alesjaure, sedan att ta oss genom Vistasdalen och sedan ge oss på trepassleden mot Tarfala från Unna Räita. Nu känns det som att Vistasdalen kan vara mycket blöt, och väder- och snösituationen talar för en radikal omplanering.

Vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt (inte minst för kompisen som är rätt grön). Själv har jag gått en hel del i fjällen, men mest senare på säsongen, och alltid med hyfsat om än lite blandat väder. Hur skulle ni själva göra om ni vore i den här situationen? Vilka etapper skulle ni rekommendera?

Torra berg är betydligt mera lättgågna. Er tidsplanering verkar "grön". Skllnad på äventyr och självalda onödiga problem, snö, väta, höga vad. Vari ligger felkällan, okunskap eller övertro till egna kalendern?
Byt resmål blir rekommendationen, surt men möjligt.

Vår tidsplanering är inte problemet. För den tänkta rutten hade vi planerat in det så att det fanns gott om tid i händelse av att vi skulle velat/behövt stanna till på någon plats något extra dygn. Okunskap kan väl vara en felkälla, i så fall okunskap om att det är bättre att boka ombokningsbara biljetter när man planerar att gå tidigt på säsongen. Å andra sidan har jag själva vandrat i Kebnekaise-trakten denna vecka för några år sedan, och då var det mycket fint att gå där. Att vintern blev ovanligt sen i år är nog den största felkällan.

Åker själv upp till Abisko imorgon den 22a och vi börjar gå emot Kebnekaise via Kungsleden den 23e. Snö eller inte, gå måste man göra ändå!

Se det som en utmaning!

uppdaterat snöläge 21 juni Abisko-Nikka

Hej,
Jag och min dotter startar från Abisko på söndag med mål Nikkaluokta via Kungsleden. Snöläget enligt STF Abisko och Länsstyrelsen: Mellan Vistasstugan och Nallo var det ej gångbart förra helgen. Stugvärdarna fick flygas upp. Två STF grupper har startat från Abisko denna vecka med mål Nikka. Måndags och idag torsdag. De hade snöskor med sig hemifrån eller hyrde. Uppe vid passen - läs Tjätka kan det vara krävande. Broarna utmed Kungsleden är fasta och ska förhoppningsvis hålla för vårfloden. Snöskor kan hyras hos STF Abisko för ca 1650 kr inkl returfrakt till Abisko. Märke TSL. Ca 10 par kvar tidigare idag. Jag köpte istället idag på ADDNATURE Birger Jarlsgatan nya för 1195 kr.
Snöläget kan som ni vet ändras snabbet. Vårfloden har precis kommit igång med stora vattenflöden. Ser ut att bli en minnesvärd vandring...
Kanske vi ses! Jag 58 år går alltså med min dotter 23 år.
God tur!
Hälsningar
Lars och Nina

Japp, det bär av och det får bli som det blir. Man får förbereda sig på det värsta. Har man bara förberett sig så är vandring under dåliga väderförhållande givande på sitt eget sätt. Det kommer säkerligen bli minnesrikt.

Lite hjälp kommer här: Jag hade kontakt med folk i Nikkaluokta i går. Sträckan från Alesjaure till Vistasdalen är gångbar om än lite våt ibland. Bara lite snöfläckar kvar om jag förstod infon rätt. Dock fick de ta båten från övre båtbryggan pga av att en bro saknades längre ner mot Nikkaluokta. Inga mygg än i Nikkaluokta och fint väder men blåsigt.God tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
Roddan B Behöver all hjälp man kan få Fjällvandring 9
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg