Behöver köptips nytt tält 3pers

Absolut - just nu har man dessutom kampanj på Naturkompaniet så det ingår en Micro Lantern på köpet. Fördelen med Limelight är också att det numera ingår footprint och gear loft. Du kan slå upp yttertältet först och sedan montera innertältet med hjälp av medföljande footprinten. Finns en hel del youtubeklipp om just limelight-tälten.

Bra kampanj, men jag har redan en Micro Lantern, Addnature ger o andra sidan 500 spänn att köpa nått annat för så rabatterna är väl likvärdiga. Köper man på nätet blir det bara några få hundralappar billigare.

Nåväl, jag mailade Addnature om jag fick komma o sätta upp ett limelight, de svarar väl när de vaknar framåt butikstid. :)

Instämmer med de som tipsar om ett hopp uppåt i Bergans-storlek. Vi har den enklare modellen, kompakt 3, och absiden är gigantisk. Tänk "aula" :) Som jag har förstått det så är absiden på light-modellen ännu större. Nackdelen med detta tält är att det upplevs lite kort i fotändan - fötterna tar lätt i duken (jag är 1,84). Förstår inte riktigt varför man delade upp tältet i en överdimensionerad absid på bekostnad av sovutrymmet - men annars avgudar vi vårt tält.

Du har rätt att både absid och innertält är större i Compact light jmfrt med vanliga Compact. Ligglängden i Compact är 220cm medan Compact light har 230cm i ligglängd - viktiga cm;)
Compact light 3 är hela 435cm långt och 105cm som högst i innertältet, medan Compact 3 är 385cm långt och 100cm högt, ganska stora skillnader. Till detta är Compact light 3 10% lättare än Compact 3.

Bergans Compact 3

Jag har kört med Bergans Compact 3 sen 2010 under varierade förhållanden. Compact 2 har jag ingen erfarenhet av.
Compact 3 däremot är väldigt lätt (särskilt för att vara ett 3-manna), mycket enkelt att sätta upp (en person gör det på 5min) även under blåsiga förhållanden. Sätter man upp det ordentligt så är det väldigt tåligt.

Dock funderar jag på att sälja/köpa nytt eftersom jag upplever ett tunneltält som en rätt trist miljö att befinna sig i under längre perioder (om man exempelvis fastnar i en regnstorm på fjällsidan) eftersom man inte kan sätta sig upprätt utan att innerältet kommer i kontakt med det yttre (med risk för läckage som följd). Ett stabilt kupoltält skulle kännas bättre eller ett halvkupol/halvtunnel. Kanske ett Fjällräven Akka Dome...ska kolla in det tältet nu i sommar...
Absiden på Bergans Compact 3 är för litet, i alla fall om man har full beläggning, dvs. 3 pers som ska stuva sina 80-100l ryggor. Man behöver ett extra tält till detta (typ Primus Shelter).
Jag har dock aldrig bott mer än 2 i tältet. Har funderat på att ha med hund men jag tror att det blir lite för trångt, särskilt om du ska ha in mer än 2 pers i tälet dessutom.

Det var vad jag hade att säga om saken.

Är också nöjd med mitt Compact 3. Skulle dock inte komma på tanken att stuva in tre personer i det. Då blir det för trångt. För två personer är det dock gott om plats både i absid och tält. Vikten står sig rätt bra mot dyrare modeller i samma storlek. Vi är inte särskilt långa och har inga problem med att sova utan att fötterna tar i duken. Sitthöjden är inte den bästa. Men sitter en i absiden och lagar mat kan den andra sitta bekvämt på innertältets högsta del. Skulle jag köpa ett nytt tält idag hade jag nog slagit till på lightversionen. Tycker Bergans tälten är mycket prisvärda. Bra kvalitet men inga monsterpriser som Fjällräven och Hilleberg.

Instämmer att Bergans Compact 3 eller Compact light 3 mer är lämpade som rymligt boende för 2 personer. Att bo 3 vuxna i tälten blir trångt, som för många vanliga 3 manstält med 160cm som bredast.
Skall man kunna bo 3 vuxna någorlunda bekvämt på den bredden krävs ett tält med dubbla ingångar och symmetriskt innertält (tunnel eller självstagande), där personen i mitten sover skavfötters. Vill man dessutom använda tjockare uppblåsbara liggunderlag blir det extra svårt att få in tre stycken på 160cm bredd, speciellt om de är runt 60cm i bredd;).
Jag använder ett Bergans Compact light 4 (väger 100g mindre än Compact 3) när vi skall bo 3 personer i samma tält, annars ett 2p plus ett 1p tält.

Jag köpte och testade ett Vaude Space L 3 men det var för tungt, 4 kilo så jag måste omprioritera, Jag har compact light 3 som ett val men även kikar jag på ett lite mer okändt tält.

Någon som har koll på de tjeckiska tälten Pinguin, låg vikt och sjysst design och vattenpelare men undrar om de har dålig kvalitet. Kan inte finna någon info eller tester på dem.

http://www.pinguincz.cz/en/extreme-ultralight-and-hiking/c-732

Pinguin AERO 3 finns fr 2000:- i Sverige

Kompakt Light 3 har jag precis införskaffat själv, och det är bra med plats i den absiden alltså. Inne i tältet är det gött med plats för två personer, det skulle helt klart gå att sova 3st 80-kiloskillar där inne också, men då ligger man still !

Som jag skrev i min tråd reagerade jag också lite på att yttertältet inte går ner helt på bägge långsidor. Kan bara anta att det är meningen att vara så, för ventilation eller nått. Men jag tror inte jag kommer få några problem med kyla, snarare brukar det kunna vara tvärtom på sommarn... Det är ju inte ett vintertält så ska man tälta då så får man väl valla lite snö och ha varm sovsäck :)

Jag har fastnat igen i tältvalet, skickade tillbaka Vaude-tältet som var bra men alldeles för tung. Jag avskyr att bära mer än 10 kilo på vandring så ett lätt tält är ett krav. Vad kan man räkna som ett lätt tält är ju frågan men jag har dragit gränsen vid typ 2,8 kilo. Så jag letar ett 3-manstält eller ett stort 2-mans tält för max 4000:- som väger max 2,8 kilo

Verkar vara svårt, någon som har tips? Köper endast från svenska sidor/butiker.

Hittils har jag funnit Vaude Taurus II som ligger på 2500:- så mycket prisvärt, några erfarenheter av detta tält?

Ta en titt på detta tält! det är skitbra för dig som vill ha en stor absid. Jag har själv 2 manna modellen med liten absid och är jäkligt nöjd. För 2499 :- är det ett super fint tält!! http://www.outlife4u.se/index.php?p...category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=1

Dessvärre minst 1,3 kilo för tungt. Max 3 kilo kan jag gå till.

Har funnit MSR Hubba Hubba som verkar vara ett bra tält, någon med erfarenhet av detta? Läst en del om att det funnits läckage genom golvet..lite orolig för det på ett så pass dyrt tält.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
henjon Köptips tvåmannatält Bo och sova 22
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg