(...) Av någon anledning dras jag till Ringstind.
Hmm, med tanke på antalet fullständigt onödiga trivselmissar på min Superlight skulle jag inte våga slå till utan att ha testat detaljlösningarna IRL.
Den vanliga modellen, inte Light eller SL, måste ju vara närmast Akto, har jag rätt? Förutom priset.
Det finns skillnader - den största är den asymmetriska arkitekturen hos Ringstind (alla varianter). Fördelen är snabbare uppsättning och mindre "löst" tyg på vindsidan, nackdelen - mindre flexibilitet vid val av tältplats (vindsida, huvudände och ev. marklutning bör sammanfalla, om man nu inte som jag är så kort att man kan sova åt bägge hållen). Den långa innertältlängden kan inte utnyttjas lika mycket i bägge ändarna, men hur viktigt det är beror ju på din kroppslängd. Akto har höjd i bägge ändarna, men är motsvarande kortare totalt, så det går nog på ett ut.
Ringstinds ventiler ska vara manövrerbara inifrån, jag vet inte hur det är på Akto. Något jag själv skulle uppskatta.
Teoretiskt har Ringstinds yttertälttyg avsevärt högre rivstyrka (20 mot 12 kg), och det är nog detta som gör tältet något tyngre än Akto, men jag undrar om det spelar någon praktisk roll vid skogstältning eller ens höjer hållbarheten.
Frågan är om inte bägge dessa tält är i minsta laget, om du tänker vintertälta, dessutom med hund. Ringstind 2 är däremot kanske i största laget och väger ytterligare 200 g. Det sympatiska med Superlight är just att det är lite "mittemenllan", men tyvärr finns ingen motsvarande "Normal-Ringstind".
Samt att light versionerna borde inte hålla lika länge, tyget är tunnare osv.
Hmm, det kanske stämmer för det mesta, men är ju ingen garanti i det enskilda fallet.
Om jag hade kunnat motivera mig själv att spendera 4-6000 kr på ett tält så hade det blivit ett Ringstind SL. Men eftersom det kommer användas ett 10-tal nätter per år, om ens det, så klarar jag att bära ett 1,5 kg Ringstind.
Ringstind 1 ska väga lite mer brutto, uppgifterna varierar mellan Helsports egna 1,65 och
Outdoorfair's 1,8 kg. Dessutom behöver du som sagt kanske Ringstind 2
Lägg till ett krav:
4-säsonger.
Då tror jag bara Akto o Ringstind står kvar.
Är snösäkra ventiler kriteriet, så finns t ex även
Exped Vela Extreme (m fl).