Behöver hjälp med repskydd

Som nybörjare i klippklättring klättrar jag mest med topprep. Men problemet är att repet ibland skaver mot klippan, även om det inte är mot en vass kant, är jag rädd för att repet kommer att skadas efter ett tag. Så snälla hjälp mig att komma på ett sätt att skydda repet.
Har hört att man kan använda liggunderlag som repskydd men hur fäster man fast det mot klippan då?

MVH Bengt

tidning och prussik

I en tidigare tråd tipsade någon om att ta med en tidning man har gjort ett hål i. Sedan lägger man en prussik-knut runt repet och klipper in sin karbin i tidningen.

Rätt flott lösning.

Själv tog jag en liten matta som jag sydde dit tyg med lågfriktion på ena sidan. I mattan fäste jag en bit snöre så att jag kan reglera vart jag vill att mattan ska ligga. Mattan ligger still och repet löper lätt över den. Fungerat betydligt bättre än liggunderlag

sling skydd

Innom industrin använder man i bland skydd för att skydda slingorna vid tunga lyft där det går över vassa kanter. Funderar på att införskaffa ett sådant från mitt jobb. det på minner om en enmeters brandslang som man trär på repet/slingan. kanske bökigt att ha med sig men skyddar runt om om repet skulle byta läge.

Re: sling skydd

schander; sa:
Innom industrin använder man i bland skydd för att skydda slingorna vid tunga lyft där det går över vassa kanter. Funderar på att införskaffa ett sådant från mitt jobb. det på minner om en enmeters brandslang som man trär på repet/slingan. kanske bökigt att ha med sig men skyddar runt om om repet skulle byta läge.

Finns sling skydd som är avsedda för klättring. Dock är det säkerligen billigare att köpa de som är för industriellt bruk. Problemet med dem vid topprepsklättring är att man då oftast behöver 2st eftersom repet går både upp och ner. Med tanke på vad de slingskydd som är avsedda för klättring kostar och hur ofta man använder dem tyckte iaf inte jag att det var värt det. Min variant kostade inget och tog ca 10 min att göra.

Gå till järnhandeln och köp nån meter bred plastslang. Klipp upp på längden, fäst en ögla för en prusik i ena ändan och fixa nåt för att hålla ihop paketet med.
Enkelt o billigt!

/Per

Repskydd

Om du måste ha repet glidande mot klippan under belastning blir det alltid lite pyssel, även om det gåt att lösa med förankrade mattor eller vadderingar av olika slag. Jag föredrar att försöka lägga säkringspunkten så att det arbetande repet löper fritt helst hela vägen ner. Med lite långa slingor så går det ofta bra. Sedan brukar jag skydda slingorna där de går över kanten genom att trä dem genom en bit kasserad brandslang, s.k. smalslang. Kan du antagligen få gratis från den lokala brandstationen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
seon Vem behöver en klätterklubb? Klättring allmänt 9
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
LadySnas Repskydd! Klättring allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg