Behöver hjälp att hitta lämplig kajak.

Jerker Dahlblom; sa:
127kg för Inukshuk(?) Eller är det enbart för aktra lastutrymmet månne?

Nä, det är nog totalt, men jag tog med den såsom varande en ganska "rymlig expeditionskajak". Vad gäller hur den beter sig "överlastad" så finns det ju andra här på forumet, både Inukshukägare och dito försäljare som kanske kan svara bättre än jag kan.

Men överlag så kolla olika tillverkares expeditionskajaker. Det torde vara där som du hittar bäst kajak med din längd och vikt.

Har någon här provat både tidigare versionen av Prijon Kodiak och den nya som kom 2006?
Enligt Prijons hemsida har nya versionen mera utrymme för låren, själva utrymmet ovanför benen har höjts om jag förstår det rätt. Skall eposta Prijon och fråga hur mycket det har höjts. Är intressant för om det är stor skillnad så kanske den nya är det klokare alternativet. Jag skall få prova en 2004:a nu på Söndag och den har varit till uthyrning och är till salu.

Nu har jag provat på Kodiaken, nya versionen med mera benutrymme. Gick till och med så att jag köpte en sådan. Röd är den och med kapell, paddel, roder, vattentät säck så blev det 1280€.

Den känns riktigt bra, nu har jag förstås inga som helst referenser till någon annan modell men på 20 minuter fick jag inga öppna skavsår(döh!) i alla fall.

Jag vill helt enkelt komma igång med detta och jag vet att urvalet är starkt begränsat för mig pga storlek så det fick bli såhär.

Får hoppeligen hem den på Fredag. Provade även en Seayak och månne inte det var lite mera utrymme i Kodiaken. Så kändes det. Hursomhelst var Seayaken för liten med tanke på längden.

Jag kommer att uppdatera denna tråd när jag har testat den mera ordentligt, kanske det hjälper någon annan som går i kayak tankar och är storvuxen.

:)

Är en lång kajak något för tunga ?

Jag tog hem min Reval Extreme till stan (Sthlm) för att kunna köra lite i sjöarna omkring och jag funderar fortfarande på om inte den också skulle kunna vara något för storväxta också.

Med sina 6,10 i vattenlinje bör den ju kunna fördela vikten på en större yta än vad som är normalt.

Helt klart är att fotplattan erbjuder mycket bra inställningsmöjligheter för alla.Liten såväl som stor.

Nåja, lite snack bara.....

Lycka till.

Re: Är en lång kajak något för tunga ?

Uffe60; sa:
Jag tog hem min Reval Extreme till stan (Sthlm)...
Med sina 6,10 i vattenlinje bör den ju kunna fördela vikten på en större yta än vad som är normalt.
Helt klart är att fotplattan erbjuder mycket bra inställningsmöjligheter för alla.Liten såväl som stor.

Jo och nej, såg jag att den är väldigt smal (41cm sits). Jag skulle inte rymmas på bredden i den. Däremot så bör ju längre kajaker generellt ha större deplacement och således ha större bärförmåga.

Nu har jag fått lite tid i min Prijon Kodiak (2006).
Skall nu lista lite problem som jag har.

Har problem med sitsen och benen. Dels är det höfterna som blir klämda i sitsen, dels är det framkanten på sitsen som klämmer på undersidan av låren och gör att benen domnar. Jag sitter med benen rätt så raka. Jag kommer att ta sittdynan som följde med och skära till den så att sitsens djupaste del blir högre. Dvs skära bort alla ytterkanter på sitsen. Har provat sittdynan som den är men då ryms jag inte in i kajaken. Förhoppningsvis så blir det bättre med denna åtgärd.

Dessa problem kommer efter ca 1timmes paddling och på rätt kort tid vill jag ut ur kajaken för att få sträcka på benen. Igår paddlade jag 10km(2timmar) och var ut ur kajaken två gånger. Första gången tog jag bort knästöden, dom är inte alls bra för mig men jag ville ändå prova dessa. Andra gången enbart sträcka på benen pga domning.

Fotstöden känns för låga, har ju storlek 47 så dom hade fått vara lite högre upp. Kanske man kan åtgärda det? Har lite svårt att få stöd om jag samtidigt skall ge roder, blir lite så att om jag trycker på så blir rodret midskepps eller hur man nu säjer på kajakspråk.

Vidare så har jag skurit bort ca 1 1/2cm plast från insidan av sittbrunnen där den smalnar av. Där är ju rätt skarpa kanter som sticker ut på nedre sidan av kanten och gör bara att det blir svårare att få ut benen. Det hjälpte en hel del att få bort det.

Jag kommer att modifiera kajaken tills den är helt ok för mig eller det inte går mera att göra nåt. Jag är dock optimistisk, finns trots allt utrymme för ändringar.

Har ni tips så dela gärna med er. Länkar är också tacksamma.

Du skriver att du sitter med rätt så raka ben. Pröva att flytta bak fotstödet lite och på så vis få benen lite mer böjda. Det ger generellt en bättre paddlingsställning, och du får upp låren lite från sitsen, vilket kan hjälpa mot domnande ben.

Ett annat sätt att komma upp från kanterna på sitsen kan vara att skära till en dyna som passar i den djupaste delen av sitsen.

Bättre att pröva med enkla medel, som är reversibla, innan du sätter kniven i kajaken.

Kjell Lundgren; sa:
Du skriver att du sitter med rätt så raka ben. Pröva att flytta bak fotstödet lite och på så vis få benen lite mer böjda. Det ger generellt en bättre paddlingsställning, och du får upp låren lite från sitsen, vilket kan hjälpa mot domnande ben.

Ett annat sätt att komma upp från kanterna på sitsen kan vara att skära till en dyna som passar i den djupaste delen av sitsen.

Bättre att pröva med enkla medel, som är reversibla, innan du sätter kniven i kajaken.

Jo inte börjar jag såga i kajaken sådär bara. Har tagit bort de vassa kanterna som jag beskrev ovan men inga störra ingrepp. Jo skall prova fixa sittdynan så baken kommer upp. Skall prova med fotstöden som du föreslår. Kan vara att de går att få ett hack fram ännu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
North shore Behöver plats NU!!!!!! Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Behöver lite tips! Paddling allmänt 1
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
240GL Jag behöver en släpjolle! Paddling allmänt 7
cody Behöver lasthållare till Volvo 440! Paddling allmänt 0
Kajakob Behöver kajaker på Riksmöte 7-12 aug Salsnäs (Målilla) Paddling allmänt 3
markusa Behöver hyra/köpa multisportkajak Paddling allmänt 1
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
JAG BEHÖVER TIPS! Paddling allmänt 4
Hej vattenfolk? - BEHÖVER VISS INFORMATION Paddling allmänt 1
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg