Behandling av stressfraktur

Har drabbats av en stressfraktur i underbenet/skenbenet. Jag är allmänt aktiv och tränar mycket olika saker, självklart en del löpning på asvalt och så men inget extremt. Brukar försöka ha lämpliga och bra skor.

Nåväl, en fastställd stressfraktur mitt på underbenet genom magnetröntgen känns ju inte kul.
Självklart ska man vila från aktiviteter som "gör ont", det brukar vara ett bra riktmärke, men vad har ni för erfarenheter/tips? Hur lång tid tar läkningsprocessen?

// Martin

Floating?

Nu vet jag inte var exakt stressfrakturen sitter och hur det hela ser ut med muskelfästen osv. Men kanske kan du pröva Floating, eller flytrest som det kallas på svenska. Floating innebär att du vilar i en kroppstempererad basäng fylld med saltvatten (38% salt). Kroppen blir närmast viktlös och då inget trycker på kroppen ökar blodcirkulationen markant. Detta leder till att små skador läker snabbare och att gamla knutar i kroppen löses upp.

I alla fall väl värt ett försök. Att 1 timmas floating motsvarar 6 timmars sömn är bara en positiv bieffekt.

Atlantroddarn,,

Det finns olika grader av stressfraktur/-reaktion i benet, man kan gradera tillståndets allvar med ledning av röntgenbilderna och magnetkamerabilderna och vilka symtom du har. Så får man lite ledning om hur mkt och hur länge du ska vila. Tex är stressreaktion (bara svullnad på magnetröntgen, ingen brottlinje) vanligt hos elitidrottare, och ger ibland symtom, ibland inte. En undersökning på amerikanska elitcollegelöpare visade att hela hälften faktiskt hade stressreaktion i bäcken/ben under mängdträningsfasen synligt å magnetröntgen, men bara en minoritet hade symtom.
Vila är det enda som hjälper. Du kan göra dom aktiviteter som inte gör ont. Överansträngnng förlänger tillfrisknandet.
Min praktiska erfarenhet är rätt begränsad, en disclaimer alltså.

Min Stressfraktur

Jag hade (för några år sedan) något som kallades en stressfraktur.
Det var en spricka på underbenet (framsidan) sprickan ville inte läka och kroppen (benet) själv försökte läka sprickan genom låta växa ben över sprickan.
Följden blev en liten "bula" över sprickan.

Sprickan i sig var lite flexibel så när jag rörde mig smärtade benet.
Det som hindrade sprickan att läka själv var att benvävnad växt in i sprickan och hindrade läkning.

Lösningen (efter ett par år i kö) blev en operation där bulan med det överväxta benet togs bort, sprickan rensades och jag fick hoppa fram på kryckor i ett par månader.

Om detta var en typisk stressfraktur vet jag inte, men i mitt fall räckte det inte med rehab.

MVH
krister

stressfraktur

Normalt säger man en stressfraktur läker på ca 6 veckor,men det är såklart beroende på vart den sitter, och hur pass stor den är. Det finns inte så speciellt mycket mer att göra än att vila. Jag hade en stressfraktur i foten för några månader sedan, jag fick hoppa på kryckor för att inte belasta foten någonting,min läkte inte speciellt bra tyvärr.Det blev mycket wet west för mig under den tiden, ett väldigt bra alternativ när man inte kan springa, det går utmärkt att köra tuffa intervaller i vattnet också!

Bara hoppas på att det läker snabbt,så att du kan börja springa igen!

Benhinneinflammation, periostit, sägs vara ett förstadium till stressfraktur. Under min period av benhinneinfl så körde jag enligt ordination allt som inte gjorde ont. Eller snarare, i början gjorde jag inte det (jag fjällvandrade och plockade hjortron), och fick ha ont i någon månad extra, tills jag verkligen lydde rådet och slutade helt med allt som gjorde ont eller kändes konstigt i skadeområdet.

Istället för löpning som normalt är min grej så körde jag cykel, motigt i början men enklare sedan, när jag började köra mer intervall och använde mp3-spelare.

Idag har jag sprungit för andra gången på två månader och det känns riktigt bra, så det finns hopp.
Men: tålamod och rehabiliterande, alternativ träning är melodin. Cykling, simning, vattengympa, rullskidor/-skridskor, roddmaskin etc.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Blodtryck, nu under behandling. Träning och hälsa 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg