Begagnade Hilleberg

Jag är på jakt efter ett Hilleberg Nammatj 3 GT men tycker de är lite väl dyra, så jag har börjat sondera begagnat-marknaden litegrann. Jag har två funderingar:

1) Hur mycket skiljer det mellan gamla och nya årsmodeller? Vad är exempelvis skillnaden mellan ett Nammatj -95 och ett Nammatj -07?

2) Andrahandsvärdet på ett tält beror ju så klart på vilket skick det är i, men hur mycket ungefär är det rimligt att betala för ett 10 år gammalt Nammatj 3 GT (Nypris 6500:) som använts ca en vecka om året?

Tacksam för svar!

/Daniel
 
Angående din insändare.

Hej!

Såg en insändare från dig och fick intrycket av att du är på jakt efter ett nammatj 3 GT tält. :)
Jag är på samma spår och har en bekant som kan importera bl.a. nammatj tält från U.S.A billigt. Dock för att det ska löna sig, bör man vara 4-6 personer som beställer för att kunna utnyttja rabbatten. Vi är nu 2 såvitt jag vet och behöver fler kanditater. :)
Det totala priset (inklusive alla skatter osv.) ligger på ca 4300 kr. för ett nammatj 2 GT (eller 3, minns inte) tält.

Om du är sugen så får du gärna höra av dig till mig!



Mvh, Robin.
 
Säkerligen inget fel på ett tält från -95, men det faktum att det är 12 år gammalt gör ju att väven inte är lika fräsch som den var när den var ny. En del ventilationsproblem har också lösts. Funktioner har förändrats osv.

// Jocke
 
det känns så här.. alternativ ett är tält som säljs säljs begagnade efter 1-2 säsonger för att någon provat en fjälltur och tröttnat innan dom börjat, naturligtvis har dom köpt ett expeditionstält för runt 6000:-, dom tälten kostar i princip samma som ett nytt.. alternativ två är folk som kör tälten till det är inget kvar av dom, men dom vill man inte köpa.. alternativ tre är som jag tidigare sagt, hillebergs outlett, begagnade t'lt upp till 30% rabaterade med garantier, ett bra alternativ.. alternativ fyra är att köpa ett nytt tält till närmare halva priset men i prinicp lika bra eller ibland bättre till halva priset,exampelvis Vaude - Tält Ferret III, 3-pers, då har du fabrkisgarantier och konsumentskydd intakt om du inte är nöjd..
 
Jag är på jakt efter ett Hilleberg Nammatj 3 GT men tycker de är lite väl dyra, så jag har börjat sondera begagnat-marknaden litegrann. Jag har två funderingar:

2) Andrahandsvärdet på ett tält beror ju så klart på vilket skick det är i, men hur mycket ungefär är det rimligt att betala för ett 10 år gammalt Nammatj 3 GT (Nypris 6500:) som använts ca en vecka om året?

Kanske kring en tusenlapp. Skicket förstås helt avgörande. Kolla noga duken specieltt botten och att inte bågarna har skador.

Duken blir skörare även om tältet inte använts så mycket.

Thure
 
Kanske kring en tusenlapp. Skicket förstås helt avgörande. Kolla noga duken specieltt botten och att inte bågarna har skador.

Duken blir skörare även om tältet inte använts så mycket.

Thure


en fördel med hilleberg är väl att dom på ett bra sätt kan reparera gamla tält.. så får man en chans på ett äldre med mindre skador kan det va värt att höra med hilleberg om ett kostnadsförslag på en reperation.
 
E u skall syntettält förvaras i frys om inte nylonet inte skall brytas ner i normaltakt. Hur många gör det? Ja, åtminstone inte jag.
Mitt första Hobbex, blått, nylon cykeltält, enkelvävigt blev så skört efter ca 15 år att det fragmenterades helt vid försök till tältslagning! Bara botten dög till extrabotten samt järnpinnarna.
Ca 1000-1500 är nog rätt pris för ett så gammalt HB.
Men måste det stå HB på det?
Utgå istället från funktion, storlek, höjd, luftning, stormlinor och se på flera märken.
En tittt till i Globetrotters katalog kan kanske ge dig fler tips, de sänder den gratis!
//J
 
Hej!

Såg en insändare från dig och fick intrycket av att du är på jakt efter ett nammatj 3 GT tält. :)
Jag är på samma spår och har en bekant som kan importera bl.a. nammatj tält från U.S.A billigt. Dock för att det ska löna sig, bör man vara 4-6 personer som beställer för att kunna utnyttja rabbatten. Vi är nu 2 såvitt jag vet och behöver fler kanditater. :)
Det totala priset (inklusive alla skatter osv.) ligger på ca 4300 kr. för ett nammatj 2 GT (eller 3, minns inte) tält.

Om du är sugen så får du gärna höra av dig till mig!



Mvh, Robin.

Hej Robin! Tyvärr såg jag fitt inlägg först idag och har redan hunnit köpa ett tält, annars hade det varit klart intressant... Synd!

Det blev för övrigt ett nytt Nammatj 3 och inget begegnat...
 
hilleberg sälje även lagade, utställningstält på sin outlet side..

Jo jag har hållt koll på outletten ett tag nu, men det verkar inte dyka upp något nytt. Muddus och Keron 2 är allt de har. Mailade t.o.m. och frågade om de inte hade något litet Nammatj undangömt, men det verkar som om Hilleberg är helt tömda pådet mesta just nu...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar