Begagnad off shore

fms504; sa:
Sitsen, är inte VKV:s höftstöd så bra?

Mvh Magnus

Vad jag menade är väl att den kostar mer än vad som känns motiverat och att man knappast kan kalla det för sits. Jag hade höftstöd med anatomisk sits i min Lisa och stoppade sedan samma sits i min Offshore.
(Tilläggas bör att det egentligen inte är samma höststöd, om man vill kunna sitta isär med benen så måste man såga ur den i sidorna. Man sitter ju med knäna ihop i en Lisa.)
Den anatomiska sits som jag hade är lik en racersits och man har liten kontaktyta att fördela sina muskulösa kilon på;-) Framför allt tyckte jag den var för kort så att den ströp blodet i benen, obra om man sitter länge.
Jag är nöjd med den Kajaksport egro -sits som jag har i nu och med en halvfull flottör under knäna så kan jag sitta tillräckligt många timmar för att det ska vara praktiskt på långtur.

JL

Hej igen!
Vad är det för skillnad på Topcoat och Gelcoat?
Används de vid olika tillfällen?

Mvh Magnus

Gelcoat lägger man när man "gjuter" i form. Om du ska bättra på en repa så lägger du topcoat. Samma sak men med en tillsats.

JL

Lätt förvirrande med alla dessa ...coats. Djupa repor fylls i med gelcoat filler - en slags gelcoat spackel med härdare. Använd inte top coat till detta!! Topcoat är i princip gelcoat men med mjukmedel, vax, i. Det gör att det inte blir riktigt hårt men rinner ut och blir jämt lättare och går att penslas på. Randen runt de flesta kajaker i skarven mellan skrov och däck är just topcoat.
Gelcoat fillern härdar och hårdnar snabbt och kan sedan slipas och poleras. Topcoat är mjukt länge och jag rekommenderar inte att slipa på den.

Lennart

nästan rätt

tiddelipom; sa:
Lätt förvirrande med alla dessa ...coats. Djupa repor fylls i med gelcoat filler - en slags gelcoat spackel med härdare. Använd inte top coat till detta!! Topcoat är i princip gelcoat men med mjukmedel, vax, i. Det gör att det inte blir riktigt hårt men rinner ut och blir jämt lättare och går att penslas på. Randen runt de flesta kajaker i skarven mellan skrov och däck är just topcoat.
Gelcoat fillern härdar och hårdnar snabbt och kan sedan slipas och poleras. Topcoat är mjukt länge och jag rekommenderar inte att slipa på den.

Lennart

Gelcoatfiller är en snabbfix för den som inte orkar laga en skada ordentligt eller om en stor flis slagits loss. Skall man laga en repa ordentligt är
det att slipa ner ordentligt och lägga topcat/gelcoat som gäller och sedan slipa igen men det är mycket jobb. Skilnaden på topcoat och gelcoat är annars att topcoat rinner ut lite bättre och att det är lättare att slipa vilket gör den mer lämpad att lägga på i efterhand.

Randen mellan skrov och däck är lite smidigare att göra med gelcoat dock om det är en rand som ligger över
en fiberremsa kan det till och med vara gelcoat blandat med lite polyester för att det skall blöta fibrena bättre

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
saffran Begagnad Hasle Expedition? Paddling allmänt 1
anundby Begagnad kajak Paddling allmänt 10
9174 Begagnad Havskajak? Paddling allmänt 2
abjor Begagnad Kåre VKV Paddling allmänt 1
fraewu We're off Paddling allmänt 4
fraewu off topic: namn Paddling allmänt 3
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Elit versus Off i medsjö Paddling allmänt 1
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg