Begagnad kajak

Hej på er alla,

Ytterligare en blivande paddlare som hittat hit.

Jag har under några år hyrt kajak lite då och då men har nu blivit rejält biten och beslutat mig för att skaffa mig en egen. För att inte hoppa i galen tunna vill jag börja lite försiktigt med en begagnad äldre kajak, som fyller de nödvändiga kraven att man sitter skönt, säker, sjöduglig osv.
Det jag är intresserad av är en havskajak med förvaringsutrymmen och med roder.
När jag är ute och kollar på annonser slår det mig att det inte finns några begagnade som ligger i förhållande till nya. Begagnade kajaker som jag är intresserad av ligger oftast från 8.000+, det gör även nya kajaker.
Detta förstår inte jag, så därför frågar jag er...
Varför är det så?
Har de nya kajakerna som är så billiga kommit nyligen?
Är andrahandsvärdet på kajaker helt otroligt så att de praktiskt taget ökar i värde?

Tacksam för svar,
Klas

Till att börja med är det ju alltid en sak vad en säljare begär och en annan vad han får...

Sen kan man ju konstatera att de kajaker som kostar 8000 nya inte ska jämföras med de som kostar 25 000 nya.

Jag sålde en XP förra HÖSTEN, minns inte exakt, men tor jag fick 14 000, inkl kapell och paddel. Kajaken var då i utmärkt skick och hade bara enstaka rent kosmetiska repor.

Det gick samtidigt att köpa nya kajaker billigare.

Jag tycker att halva nypriset är ett bra riktvärde för begagnade prylar generellt.

Då ska skicket vara hyfsat, men inte perfekt nyskick.

Söker du en eftertraktad kajak och hittar en i mycket fint skick, kanske den enda begagnade den här sommaren, så får du nog räkna med att betala bara ett par tusen under nypriset. Sökte själv en Inuk under en period, men det var nog så att nyköp var enda vettiga alternativet. Knappt någon fanns till salu begagnad, och det innebar nog att priset var därefter.
Köper du en kajak "vilken som helst" och av okänd ålder, men utan defekter kan du säkert köpa den för omkring 5 000:-.

Prisbilden är nog inte så fast, men ett betydande inslag på begagnatmarknaden är kajaker som folk privatimporterat från Estland. Finns hur många tråda som helst om det här, och en gissning är att det finns många sådana kajaker att välja på, och att du inte behöver betala särkskilt mycket över fabrikspriset. De som åker över för att köpa sig en kajak verkar oftast ta med ett par extra för att sälja så att resan betalar sig.

Tack för snabbt svar.

Jovisst, jag förstår att det mesta är relativt och att man inte kan jämföra hursomhelst. Har till och med sett mari-41 säljas dyrare på blocket än hos försäljare.

Klas

De kajakerna har en gång i tiden sålts för upp till ca 12 000 (?) via svenska återförsäljare. Det göra nog att prisbilden är lite virrig. De tillhör väl egentligen det prissegment du nämnde ursprungligen.

Ett tips är att många uthyrare och kajakbutiker säljer ut sina hyr/prov kajaker på hösten. Där går det att fynda.

Begagnat eller ny från Estland..

Ungefär samma sits som jag varit ett tag. Har köpt en enkel begagnad för 4000:- med roder, kjol o paddel. Inte helt nöjd, paddlat den i utskärgården, sittbrunnen för stor, lite för bred och trög. Kolla möjligheten att köpa en ny i estland, finns transporthjälp också. Det är tahekayaks jag menar, döm själv. Det är samma som decco har i Sverige. Se dessa här trådar: http://www.utsidan.se/vb_forum/printthread.php?threadid=36082&pagenumber=2
http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=33202
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38942
Kanske man kan hitta en begagnad billigt i Estland?

Billigt i Polen?

Hittade en sida i Polen med bra kajaker,massor av modeller. Runt 2000 zloty är cirka 5000:- Skr, kursen har fallit ett tag.. se här: http://www.nurt.com.pl/katalog/index.php?cPath=21_34
Är din (Anundby) släkt från Anundsjö förresten? Därifrån stammar min egen. ;)
Billig färjeförbindelse finns från Nynäshamn till Gdansk, eller från Blekinge? Dom kanske skeppar dom direkt, EU-klart?

Tack

Också väldigt intressant. Tack för tipset!

Det stämmer, Anundby är ett 'skapat' efternamn från Anundsjö. Svärfars farfar om jag minns det hela korrekt. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
saffran Begagnad Hasle Expedition? Paddling allmänt 1
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
9174 Begagnad Havskajak? Paddling allmänt 2
abjor Begagnad Kåre VKV Paddling allmänt 1
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg