Beg. lundhags

Jag har fått ett par lundhagskängor av min svåger då de var för små för honom, men han har försökt och gå in dom. detta har resulterat i att han har töjt ut dom rätt rejält i tårna, kan jag få dom att "krympa" igen med hjälp av vatten, eller ska jag ge dom till bättre behövande?

//Joakim
 
Självkrympande

Det är bara att använda dom så kommer dom att krympa. jag köpte 47:eek:r, nu är dom något små för mina 44.5 fötter.
 
Cellgummit i en känga varken krymper eller töjer sig i någon större utsträckning. Det som händer med en lundhagare är att läderbindsulan drar ihop sig, och detta framför allt på längden, så kängan blir alltså lite bananformad och "kortare". Låt bli att torka framför element och använd skoblock hemmavid så behåller du din känga i samma storlek som du köpt den. I fält, på en fjällvandring t.ex, blir det aldrig några problem då kängan i princip används hela tiden. Så du behöver inte packa med dig 1 kilo skoblock upp på kebne, om du inte väldigt gärna vill.

/mab
 
Finns det något att göra när kängan redan "bananat" till sig, och antagit en kortare och konstigare form än avsett? Mina ser ut som gamla snow-joggers, dvs de har helt tappat formen. Kan man fylla upp dem med vatten och gå runt i igen, som när man gick in dem?
 
mekelund; sa:
Ta på kängorna och gå lite grann med dom så ordnar det nog till sig.
Funkar för mig i alla fall.
/Magnus

Helt torra menar du?

Lyllos i såna fall, mina kängor har banant ihop sig så mycket att stortånagel på ena foten blir blå när jag använder de.

Är det någon som testat vattentricket på bananade Lundhagsare? Ska nog köra ett test någon gång, jag kan ju ändå inte använda mina.

MvH
Aina
 
Jepp, helt torra. Efter en kvarts promenad är dom som vanligt igen.
Jag tror inte att vattnet har någon betydelse när det gäller att töja på cellgummit. Men det skadar ju inte att prova.
/Magnus
 
mekelund; sa:
Jepp, helt torra. Efter en kvarts promenad är dom som vanligt igen.
Jag tror inte att vattnet har någon betydelse när det gäller att töja på cellgummit. Men det skadar ju inte att prova.
/Magnus
Nä, men för att räta ut läderbindsulan, som verkar vara det primära problemet (böjd sula=kortare kängor=blå tår) borde vatten göra tricket.

Har däremot inte upplevt att mina går ut sig igen när jag bara drar på dem och traskar, inte ens med packning. Jag kanske har böjt stålgelänken i sulan?
 
Tack för snabb respons!

Nu blir jag riktigt sugen på att testa om det skulle funka med vattentricket. :)

Återkommer när det är gjort, det kan ta ett tag - jag ser inte vintern som en "optimal" säsong för dylika övningar ....

MvH
Aina
 
Du kan skicka dina kängor till Lundhags så fixar de.
Jag fick allt utbytt utom lädret (ny sula, ny cellgummidel, nya snören) och kängorna är nu som nya, med undantaget att de är fortsatt bekväma och ingångna.
1000kr fick jag betala för kalaset.
 
Skulle skickat dem om inte nissarna i butiken där jag köpte kängorna vid flera tillfällen övertygade mig att "fortsätta gå in dem" och "smörja mer", eftersom de läckte som såll trots nästan en hel burk Lundhagssmorning + Nikwax i sömmarna. När kängorna alltså var rejält deformerade och fortfarande helt otäta, blev jag så förbannad att jag drog seamsealer över alla sömmarna. Fortfarande läckage, fast mindre, och det finns garanterat inga kängor som ser ut som mina...

Problemet förutom att seamsealern är ful, och att kängorna fortfarande läcker, är att sulan är sned (den har "spiralat" sig rätt rejält, förutom den tidigare nämnda "bananingen"), så skorna ser ut som ett par knarkar-snowjoggers från åttitalet. Är inte sugen på att skicka dem till Lundhags och betala ett öre. De skulle ha skickats direkt, och det skulle gått på "måndagsexemplar"-garantin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 12
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg