Bedömning av risknivå

Jag och två kompisar planerar en 10-dagars tur till Sarek i slutet av juli. Mina kompisar kan man nog räkna som ”normala” vad gäller utrustning men själv har jag fastnat i lättviktstänket och även tillverkat en del av mina saker själv. Så här i planeringen har jag börjat fundera på risknivåer. Självklart är det jag själv som sätter ribban i slutändan men det kan ändå vara lärorikt att få råd från er mer erfarna vandrare. Att vandra med sällskap innebär ju också att min risknivå påverkar dem. Vill gärna undvika ett ”vad var det vi sa…”-läge.

I en perfekt värld har jag under realistiska förhållanden och lång tid kunnat prova ny utrustning innan men det är inte helt lätt att få till med jobb och familj. Tänker ta en sväng i närområdet vid tillfälle men det blir inte riktigt samma sak.

Har aldrig själv varit i Sarek och är inte så rutinerad att jag skulle gå där ensam men är säker på att det funkar tillsammans med kompisarna som varit där tidigare.

Tror min basvikt hamnar runt 5.5-6kg beroende på val av ryggsäck. C:a 15 med mat.

Vad tror ni om risken att något ”otrevligt” inträffar med nedanstående lösningar?

1) Tält – planerar använda mitt Shangri-La 3 som enmanstält. Tältet är oprövat av mig men fått bra recensioner. Vind- eller kondensproblem? Alternativet är ett lånat Akto (+500g).

2) Tältstolpe – planerar använda mina stavar som stolpe. Har läst både bra och dåligt om detta. Funkar garanterat i normalfallet men vid storm? Går ev. låna kompisarnas stavar och förstärka stolpen med. Alternativet är orginalstolpen (+380g).

3) Dun – både min quilt och förstärkningsjacka är i dun. I Sarek är det blött… Alternativet är syntetjacka och/eller syntetquilt (+300g/+400g).

4) Regnskydd överkropp – planerar att sy en Silnylon Mountain Poncho efter beskrivning på Backpackinglight.com. Tillverkningen ”borde” funka men jag har aldrig använt poncho tidigare. Blåst? Silnylon för tätt? Alternativet är regnjacka från Montane (+100g).

5) Regnskydd underkropp – har sytt ett par byxholkar i Silnylon. Blev bra men de är inte provade skarpt. För tätt? Alternativet är regnbyxor (+100g).

6) Ryggsäck – Vill sy en egen med målvikt c:a 500g. Ramlös och 15kg startvikt? Alternativet är Vapor Trail (+500g).

7) Avbärarbälte – nyfiken att prova utan. Spar vikt men även mindre krångel. 15kg startvikt? Alternativ är att använda avbärarbälte (+100g?).

8) Skor –använde Inov8 Terroc med damstrumpor ifjol. Känns mindre sannolikt att jag får problem med denna lösning än med kängor. Långdragna snöfält? Har inget alternativ idag förutom att komplettera med Sealskinz.

Är det något som sticker ut? Är något alternativlösningen att föredra - varför?

Tacksam för synpunkter / Tomas

Lite knapphändiga uppgifter för att svara på vissa frågor. Långa snöfält? Var ska ni gå? De stora lägre dalarna är snöfria, men de högre, lite trängre brukar ha snö som man med fördel går på för att slippa stenskravel.

Skor på fötterna i Sarek: Ja då lär du vara blöt rätt konstant, men enligt vissa andra diskussioner verkar det finnas en del som tycker det är ok.

Lite knapphändiga uppgifter för att svara på vissa frågor. Långa snöfält? Var ska ni gå? De stora lägre dalarna är snöfria, men de högre, lite trängre brukar ha snö som man med fördel går på för att slippa stenskravel.

Skor på fötterna i Sarek: Ja då lär du vara blöt rätt konstant, men enligt vissa andra diskussioner verkar det finnas en del som tycker det är ok.

läs lite bättre nästa gång.

Han ska vandra i slutet i av juli då är de väl oftast rätt så snö fritt eller?

Många frågor, ett svar.

Jag skulle inte använda en ryggsäck utan avbärarbälte. Tycker att det blir väldigt jobbigt till vardags utan det, och då kanske ryggsäcken bara väger 10-12 kg. Borde inte vara så avancerat att sy en enklare variant av avbärarbälte. Ev använda en midjeväska som man ställer ryggsäcken på, tror att Jörgen använder den varianten.

Avbärarbälte, eventuellt bättre regnbyxor

Jag skulle inte vilja vara utan avbärarbälte även med så lätt packning. Det är väl helt individuellt och beroende på hur breda axlar/axelremmar man har, men jag skulle nog säga att min gräns går någonstans vid 7-9kg. Men då ska det vara bra axelremmar. Under den vikten kan det vara ganska skönt att slippa avbärarbältet. Testa med full packning och gå en 15-20km. Det hinner du med medan familjen sover! Gör inga avancerade planer, gå bara! (Jag vet hur det är. Har numera tre småbarn själv).
Jag har sytt ett dragbälte till min pulka en gång. Det tog inte lång tid, en timme kanske. Ett avbärarbälte borde vara enklare. Om du litar på säcken ser jag annars inga större problem. Se till att ha med sygrejor att fixa axelremmarna bara och lär dig packa den rätt så den inte säckar ihop. Lite obekvämt skulle jag dock gissa att det blir de första dagarna. Vad har du sytt för modell förresten? Vore kul att se.

Det andra jag är skeptisk till är regnkläderna. Du kommer att använda dem mycket. Det är också väldigt mycket videsnår att bröta sig igenom på sina ställen i Sarek och då är det skönt om regnbyxorna är lite kraftigare och inte blöter igenom så lätt, vilket jag dessvärre undrar om inte silnylonet kommer att göra när det blivit lite slitet, men det kanhända att det fungerar bra. Testa! Nu är det ju mycket regn. Bröta dig igenom några hundra meter blöt ungskog och se hur det känns. Poncho är väl mer av en smaksak, men jag undrar också hur bra de är i snåren. Det är en väldig skillnad på att gå i obanad terräng jämfört med led. Det är inte alltid man hittar de bästa vägvalen.

Vad gäller dun så är det superviktigt att ha torrsäckar som tål att plurra med.

En annan fråga är hur du tänker hantera myggen. Jag skulle nog komplettera med något slags myggnät i tältet. Sea-to-Summit har ett billigt och lätt.

Vad skorna anbelangar var det efter min Sarek-tur som jag beslutade att pröva på lågskor. Mina fötter var ju fuktiga mest hela tiden i alla fall även med gummistövlar (Det var inte bättre för de med kängor). Efter ett tag orkade de flesta inte byta till vadarskor vid varje vad och då blir skorna fuktiga. Jag tror nog inte att det blir så mycket snöfältsvandring att du kommer frysa heller, men det beror ju såklart på hur ni ska gå.

Jag skulle hellre skippa axelremmar än avbärarbälte.
Ok, jag skulle inte vilja vara utan dem heller, men det har hänt att jag burit lätt packning med endast avbärarbältet, för att lufta ryggen. Avbärarbältet tar tyngden, axelremmarna hjälper till med balansen. Så bär iaf jag min ryggsäck. :)

För att andra ska ha en chans att bidra är det nog väsentligt att veta vad du gjort hittills, alltså hur
anspråksfulla vandringar (väder, terräng, längd) och med hurdan utrustning.

Om jag själv mot all förmodan skulle söka mig till Sarek skulle jag nog lägga något kilo extra på utrustningen och ta lite mindre mat; jag har fått för mig att området knappast är mer krävande, rent fysiskt, än de turer jag gjort i Norge (en admin på LiU, som gått Sarek, tyckte Jotunheimen bara var en massa upp och ned).
Jag brukar starta med knappt 16 kg på rygggen för 10 dar där, med min nuvarande säck kommer jag nära 15.

Men det är som allt annat individuellt. Ta ryggsäcken. För mig har Vapor Trail fullgott bälte men värdelös ryggplatta, andra tycks inte ha det problemet. Så jag har inte ens reflekterat över
ännu lättare alternativ, som även de tycks funka för andra.

läs lite bättre nästa gång.

Han ska vandra i slutet i av juli då är de väl oftast rätt så snö fritt eller?

Tack det samma! Jag skrev att det var snöfritt som sånär de högre dalarna. Själv har jag vandrat i mitten/slutet på augusti och då låg det tämligen mycket snö i vissa dalar och då borde det vara mer snö i juli.

I regel så kan man väl konstatera att det är dumt att ta med utrustning man inte har testat ut i fjällvärlden.

Är tältet otestat? Testa. Är du osäker om stavarna? Testa.
Föreställ dig inte att det kommer vara myggfritt, en liten öppning för ventilation kan förstöra en hel natt om myggen hittar in, och det gör dom! :)

Saknar inte Shangri-La golv dessutom? Iom att liggunderlag inte brukar vara sådär jättebreda så är det lätt att sovsäcken hamnar lite utanför, saknar du golv så är det risk att du blöter ner sovsäcken på blöt mark.. Och så även kläder och allt du har i tältet för den delen..

Spara vikt på att skippa avbärarbälte? Vad är du ute efter egentligen, låg vikt eller bärkomfort?
Och krångel? Jag förstår inte riktigt..

Själv ska jag nu gå en liten vända och slå upp mitt nya Msr Skinny Too på en öde strand här i närheten, ser ut att bli regn, men det är bara bra! :) För det är tältet som ska med ut i sommar, och jag vill inte stöta på några överaskningar..

Risknivå eller komfortnivå?

Mina erfarenheter från Sarek är mest från 70- och tidigt 80-tal även om jag också gjort en tur i byxholkar 1996. När det gäller byxholkar funkar de bra om överdelen är nog lång (ska bla. funka att sätta sig utan att bli blöt om byxorna, men det är väl självklart). Som nämts tidigare beror det naturligtvis på om ni tänkt tillbringa den mesta tiden i lövsly för då blir du nog blöt (och en del tycker det ju det är obehagligt andra inte)

När det gäller det säkerhetsmässiga så hänger mycket på att anpassa sig till den utrustning man har. Har man ett klent tält så kanske man måste se sig om efter en lite mer skyddad tältplats osv. Ni är ju tre som är på tur och de andra två är "normal"-utrustade så det ska ju till en väldans otur, hel del orutin, klantigheter och tokiga beslut för att en sådan tur ska bli farlig. Jag kan tycka att ditt utrustningsförslag lätt kan bli obehagligt (blött, kallt och obekvämt) men det är ju jag det, men farligt behöver det inte vara. Ur minnet är det väl så att det är vadningen som skördar de flesta liven i Sarek på sommaren och inte för dålig utrustning?

Det som kan vara svårast att hantera är att man med för stor skillnad på utrustning i gruppen kan tvingas att anpassa sig mot sin vilja. Man måste kanske kompromissa om vägval för att tex den enas tält kräver en viss miljö för att fungera bra, inte kunna ta snöfältsvägen för att någon inte har skor som klarar det, avbryta turen i förtid för att allt är genomblött etc. Samtidigt kan en lätt packning göra att humöret fortfarande är gott när man kommer fram men man måste dras med två trötta och griniga "tung"-packare! Farligt är det bara för vänskapen (om man inte är klar över sådant innan).

Som lättpackningskuriosa kan jag nämna att jag på en tur i Sarek på 70-talet mötte fyra tyska vandrare som bar det mesta i plastpåsar (typ ICA-påsar) och de överlevde. Sil-nylonpåsar torde vara det moderna valet?!

God tur!

Jag skulle rekommendera att göra större utrustningsexperiment i något annat sammanhang än på tur i Sarek. Som exempel kan jag nämna att folk jag mött som kört med poncho i storm var ganska besvikna ("Den stod rakt ut i 90 grader: frrrrrrrrrrrrrrrrrr...").
Skor, byxor och regnbyxor tar stryk i snårig terräng (håller med gusbo ovan vad gäller regnbyxor). Listan kan göras lång, och kontentan är att egen erfarenhet är mycket mer värd än andras råd.

Lite återkoppling

Tack för alla råd och kommentarer. Lite återkoppling:

Lågskor istället för kängor har jag provat och tycker det funkar bra men självklart blir jag blöt. De problem jag kan se framför mig är att bli kall vid långdragna snöfält och att skorna är ömtåligare än kängor.

Den ni skrivit om att kläder och skor slits hårt får mig att satsa på grövre byxholkar (nu har jag ju mönstret klart) och någon form av damask/benskydd i grovt tyg som komplement till byxorna.

Egentillverkad ryggsäck är nedprioriterad (men är jag färdigpackad i juni så…). Avbärarbälte är på. Syftet med att vara utan var främst att få en renare och enklare säck.

Mygg... Ja, tältet är helt riktigt botten- och innertältlöst men jag ska använda en egentillverkad 1p-myggbur med golv. Tog inte med det bland frågorna då jag anser det vara tämligen riskfritt (i relation till att tältet blåser sönder).

Ponchon är en ganska kort variant som även täcker ryggsäcken, marginellt längre än en vanlig jacka (men nedanför holkarna). Kraftig vind kan bli ett problem men förhoppningsvis inte i samma omfattning som för långa ponchos. Plan A men ska testas i blåst.

Testning hemma är bättre än ingen testning alls. Håller med. Behöver speciellt testa tält och poncho under realistiska förhållanden.

Som Bettega skriver tror jag också det kan vara bra att diskutera detta lite bland det tänkta sällskapet. Men det är lätt att glömma av att mina alternativa lösningar och kompisarnas kanske mer traditionella inte är noll-risk alternativ de heller.

/ Tomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg