beck/bäckolja

jag har precis införskaffat mig en av de finaste dofter de säljer på burk, nämligen beckis :). den lilla flaskan gick lös på 64kr på naturkompaniet, nu är min fråga: är det nån som har recept på beckolja så man kan göra sin egen? (samt stavas det bäck eller beck? ser olika stavningar överallt)

Får väl säga att det är en ganska omfattande process att framställa de små stinkande dropparna.

Men om du känner att du vill framställa beckolja från grunden börjar du med att se ut ett antal tallstubbar som du bryter upp. Därefter gräver du ut en grop i en slänt, se till så att det finns en öppning längst ner i gropen så att tjäran kan rinna ut. Lägg i tallstubbarna och täck med blöt torv och jord. Ovanpå den täckta gropen gör man upp en eld. Nu kommer den tidsödande delen av processen, det gäller att svetta ut tjäran ur tallstubbarna, de får absolut inte börja brinna får då är det kört...
Den tjära som svettats ut ska nu rinna ut från gropen och samlas upp i ett kärl. Nu har du fått trevlig häxbryggd, obs det är inte detta som är beckolja, misstänker att det är direkt olämpligt att smörja sig med ren tjära.
Nu kommer nästa steg i processen. Destillation av trätjäran. Det handlar om att få bort allt vatten från tjäran och förånga vissa oönskade ämnen. Beckoljan är det som blir kvar efter destillationen.
Nu har du då äntligen lyckats utvinna en större kvantitet beckolja, i något koncentrerad form, mer som en seg kåda. Det här användes förr till att fixa andedräkten och hålla en god munhygien. Nu återstår bara att späda ut oljan till lämplig koncentration och smeta ut den på huden.

Till sist tänk på att alla sorters tjäroljor är hudirriterande och kan ge utslag, inflammation och etsning. Tjäror absorberas dessutom genom huden och kan skada njurarna den vägen. Det är dock oklart om de absorberade ämnena är cancerogena eller inte.

Lycka till med framställningen...

Något säger mig att det finns enklare sätt att göra sin egna beckolja men detta är den genuina vägen...

Du har en poäng där, det borde funka ungefär lika bra i mindre skala, dessutom blir det betydligt enklare om man skulle misslyckas vid tjärutvinningen...
Men jag tror fortfarande att det är både billigare (sett ur den nedlagda arbetstidsinsatsen) och enklare att köpa beckolja, men det var kanske inte det som var meningen.
Berätta gärna om du lyckades med beckolje-framställningen!

hittade 0.5liter gammal hemmagjord beckolja i min fasters sommarstuga, dock lite gammal med tanke på att ettiketten på flaskan frasades sönder :) men med tanke på arbetet så lät min investering på 63pix ganska intelligent

Claessons Trätjära AB

Är det någon som vet vad beckolja är så är det Claessons Trätjära AB i Göteborg. Har man tur så har han det på dunk för kanske runt 50-lappen/liter.
T. 031-7114287

/Hans

PerP; sa:
stavas det bäck eller beck? ser olika stavningar överallt

Det heter beck.

"Bäck" är möjligtvis ålderdomlig stafwning. Är man på det humöret finns även bick, pick, peck, beek och bek att välja mellan.

Håller med om att det är en riktigt god doft. Chanel och annat mög kan slänga sig i väggen. Skulle jag göra en riktig herrdoft skulle den lukta tjära, granbarr, arméns hudsalva och en ton av myggmedel.
Det är en doft för män, det.

Nordesjo; sa:
PerP; sa:
stavas det bäck eller beck? ser olika stavningar överallt

Det heter beck.

"Bäck" är möjligtvis ålderdomlig stafwning. Är man på det humöret finns även bick, pick, peck, beek och bek att välja mellan.

Håller med om att det är en riktigt god doft. Chanel och annat mög kan slänga sig i väggen. Skulle jag göra en riktig herrdoft skulle den lukta tjära, granbarr, arméns hudsalva och en ton av myggmedel.
Det är en doft för män, det.

Då skall du testa finska tjärtabletter. Jättegoda. Känner du någon finne så be honom köpa med sig från Finnland

/Hans

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg