Batteriproblem

Har en pannlampa med en 3W lysdiod med bra lysförmåga, när den drivs med tre engångs AA-batterier i serie.
Om jag istället använder laddningsbara batterier blir ljusutbytet avsevärt sämre. Sannolikt beror detta på att de laddningsbara batterierna håller 1,2 volt medan engångsbatterier ger 1,5 volt dvs jag får ut endast 3,6 volt med laddningsbara batterier mot 4,5 volt med engångsbatterier.
Jag funderar nu på följande lösning: Jag lägga till ytterligare ett laddningsbart batteri, så att spänningen blir 4,8 volt? Tål lysdioden detta?

Led

normalt brukar 3,4V räcka men en 700mA 3W lysdiod klarar ju typiskt 4.9 V.

men själva ljusstyrkan regleras ju med strömstyrkan, normalt sitter ju ett styrchipp som reglerar spänning och ström till optimala nivåer, billiga drivare klarar inte att konvertera upp spänningen om du har en lägre inspänning så faller spänningen under 3,4 V så sjunker strömmen.

Kort sagt det borde funka både om den är direktiven eller om den har ett strömreguleringskrets, men det kan man aldrig veta utan exakta specar!

Vad är det som är fördelen för dig med laddning av batterierna istället för att helt enkelt använda de vanliga 1,5V?
Om du ändå måste hem och ladda kan man väl byta till nya vb istället?

Det blir ju lite extra meck att få dit 4 istället för 3 batterier, om det nu funkar, LED är ju lite extra kinkiga beroende på hur elektroniken kring den är ordnad dessutom.

Vad är det som är fördelen för dig med laddning av batterierna istället för att helt enkelt använda de vanliga 1,5V?
Om du ändå måste hem och ladda kan man väl byta till nya vb istället?

Det blir ju lite extra meck att få dit 4 istället för 3 batterier, om det nu funkar, LED är ju lite extra kinkiga beroende på hur elektroniken kring den är ordnad dessutom.

Mecket blir minimalt. Jag använder redan en AA-hållare för fyra AA-batterier, men ersätter ett av dem med en "dummy" av trä, med en ledning rakt igenom. Jag kan således enkelt växla mellan tre och fyra batterier. Har tämligen gott om laddningsbara AA-batterier och vill använda dessa, då det lönar sig i längden.

Hallå Fafner!
tack för upplysande svar. När batterierna är nyladdade ligger spänningen på drygt 1,4 volt, men sjunker efter ett tag till 1,2. Hur bedömer Du risken att lysdioden förstörs av den relativt starka spänningen med fyra nyladdade batterier? Vill ogärna bränna upp en i och för sig mycket bra pannlampa.

OK, då förstår jag.

En lampa jag byggde följde jag en beskrivning och köpte en regulator/konstantlastgivare på ELFA. Och om jag förstår det rätt så sitter den mellan batteri och LED för att ge just vad LED-lampan kräver utan störande variationer och stryper överskott från batteriet? Det finns väl någon slags beräkning vilken komponent som passar till vilken LED. har du redan en sådan i lampan så skyddar den kanske redan, annars kan det ju vara en lösning att lägga till den komponenten?

Men vad som krävs för din lampa har jag ingen aning om. Jag kan inget om hur man räknar ;-)

Hej islägg.
Du skriver inte vad du använder för slags uppladdningsbara celler.
Jag förmodar att du använder nya celler av god kvalitet som är korrekt laddade samt kontrollerade efter laddning att samtliga celler har samma cellspänning eller ungefär lika .

Om så är fallet så ska det inte vara något drop i ljusstyrka.

Jag har tidigare gjort ett test då jag jämfört Varta Alkalisk 1.5 V med ett Maha Imedion NiMh 1.2 V.

Efter 0:37:09 Varta visade1,20 Volt
Efter 3:19:57 Imedion visade1,20 Volt

Det tog 0:02:00 minuter till samma volt, 1,42 Volt

http://eznec.com/Amateur/1.5_vs_1.2_Volt_Batteries.pdf

Bilagor

• Varta 1.5V vs Maha Imedion 1.2V NiMh.pdf
    139.9 KB · Visningar: 159
Eneloop-batterierna är 'good shit' - extremt jämna mellan exemplaren och har en något högre spänning under urladdning än vanliga NiMh-batterier och även somliga som säger att de skall tåla lång lagringstid utan att ladda ur. (ready to use etc.)

För närvarande så är inköpsordningen i första hand Eneloop - vita batterier med blå text från Sanyo - numera gått upp i moderbolaget Panasonic som har ägt stora andelar av Sanyo i många år.

Nästa är GP Recyklo, sedan fins det egentligen inget att välja på, tex. Vartabatterierna är inte ett dugg bättre än de som biltema säljer nu, urladdar sig fortare även om det är bra mycket långsammare än de 'gamla' NiMh-batterierna - ojämna i laddningsstatus och kapacitet etc. och jag har i fyrpacken från Varta fått celler som det är uppenbart fel i med hög självurladdning... det är ingen Japansk kvalitet här inte....

---

Har du bekymmer med dålig med kräm så finns det verkligen orsak att se över och kolla använda NiMh-batterier och dess ålder och är dessa mer än 2-3 år gamla så finns det verkligen skäl att kolla dess inre resistans och byta om dessa verkar mycket högre än nya batterier av samma fabrikat då dess inre resistans ökar med tiden.

Att använda en intelligent laddare (som Voltacraft IPC-1 från conrad) som redovisar numerisk hur många mAh den laddat (brukar vara 300 mAh utöver vad som är stämplat på AA-batterier om dessa laddas från nära helt urladdat) i och även kan testurladda och räkna mAh är funktioner som är väldigt användbart när man skall kolla batterierna.

Att också tänka på NiMh-batterier som lagrats länge (typ över år) , ofta bara har 60-70% kapacitet efter första laddningen efter lagring och kan behövas cyklas mellan laddning och urladdning till nära botten både tre och fyra gånger innan nära full kapacitet igen.

Kolla att urladdningsresistansen inte hög (batterispänningen sjunker mycket mera än motsvarande nya batterier av samma sort som är laddade till samma nivå när en hög-strömförbrukare slås på) då det märks ganska direkt att batterierna har svårt att lämna ström även när de är hyffsat laddade vid högre belastning.

Hej xxargs.

Inte sett dig här tidigare.
Jag har sett dina poster i andra forum och vet att du besitter en mycket hög kunskap i Batterier mm. :)

Vad anser du om TS fråga, är den berättigad?

Eneloop har jag haft sen sent 2005 så jag håller med dig.
Jag var en flitig postare på CPF tidigare men sedan något år har jag inte följt branchen.

Jag har väl ett 20 tal Eneloop själv men också andra märken av LSD celler och borde väl börja kontrollera hur de har stått sig över tid..

Jag använder mig av bla. Maha C9000 som i mitt tycke är den mest kompetenta laddaren, vad använder du själv.

Jag har en CBAII som jag såg kan använda sig av Windows 7 nu så jag kanske ska börja testa lite celler igen.

MVH/Anders

Har ni möjlighet så kör mätningar av kapacitet på äldre LSD nmhi batterier.

Kör själv med Gp Recyko , känns ganska vassa men jag tror man måste räkna med att köpa en bra laddare(med kapacitetsmätning) så man kan gruppera dom i dåliga och bra och märka dom som A, B eller t.o.m C och köra dessa i dom grupperna.
Märka batterierna så man inte blandar dom i förbrukarna med tiden.

Ang alkaliska mot nmhi , dom första har en initalspänning som är högre men sjunker ned mot nmhi ganska fort.nmhi är stabila vid den lägre spännningen hela vägen.

Lithium engångs R6 kan ha 1,6V,1,7V i polspänning som nya och håller 1,5(under belastning) hela vägen för och sedan dö tvärt.

Dessa är knappt köldkänsliga alls , Nmhi är väldigt , redan i +5 så tappar dom.
Samma med alkaliska

När jag höll på mera med pannlampor när de vita lysdioderna ännu inte nått den verkningsgrad de har idag så höll sig NiMh R03/AAA betydligt längre än motsvarande akaline-batterier tack vare sin låga impedans vid större strömuttag.

(@ MR_a: - har varit på denna forum i ganska många år - på köksavdelningssidan främst ;-) )

När det gäller laddsystem så lägger jag inte någon krut i avancerade uppmätningar utan det har blivit den redan nämnda Voltacraft IPC-1 och där ser man ganska enkelt den pinsamma (för Varta) skillnaden mellan kvalitetsbatterier och dito mindre bra även i en 'lekmans' ögon....

Eneloop-cellerna avslutar sin laddning med -dV brytning på några få mAh i skillnad mellan cellerna och inom minut från att första cellen stänger av sig till den sista cellen vid en 4-cells sladdning - trots att cellerna laddas helt individuellt oberoende gentemot varandra.

När man stoppar i dom ur laddade cellerna (urladdade i serie) i laddaren så ligger dom på 1/100-dels Volt när lika i cellspänning och stegar upp sig i spänning nära synkront samtidigt tidsmässigt under laddningen

Jämnheten mellan cellerna i en 4-pack från Sanyo Eneloop är helt makalös - visste man inte bättre så skulle man tro att man mätte på samma exemplar...

tyvärr kan man inte säga samma sak om många av dom andra vanligt förekommande batterimärkena även om GP recyko ligger klart bäst till som andraval om man inte hittar Eneloop.

Om man tittar på spänning så känns det som att eneloop och recyko delar samma metallhydridlegering (av cerium, magnesium och järn) i batterierna medans de andra 'märkena' delar på en annan blandning med inte fullt så bra prestanda i avseende långtidhållbarhet men också bristande jämnhet mellan exemplaren i tillverkningen om man ser vad det går att göra med tex. eneloops batterier, utan att dessa kostar så väldigt mycket mer

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg