batteribank

Mina telefoner har alltid kommit ihåg flygplansläge mellan omstarter, då tror jag inte de söker nät. Men det är en massa annat som görs vid uppstart och drar energi.
Japp, det kommer mina också ihåg. Jag kanske missförstod för jag trodde att alternativen var "fullt påslag eller helt avstängd" kontra "flygplansläge". Slår man då på och av några gånger under dagen så drar den nog lika mycket - eller mer- än om den står i flygplansläge hela dagen.

Huruvida påslag från "avstängd" till "flygplansläge" drar mycket energi eller inte har jag ingen uppfattning om.

2 st 10 Ah batteribank är bättre än enda stor 20 Ah skulle jag nog vilja säja ur hanteringssynpunkt, såvida man inte har storförbrukare som drar nytta av att 20 Ah batteribanken kan ladda med 30 Watt (10 Ah av samma märke bara 18 Watt med PD3/QC3)

Batterivikten skalar med antalet Ah och till detta är inkapslingens vikt med laddsystem etc. - dvs en 20 Ah batteribank är nästan dubbelt så tung som 2 st 10 Ah-batteribank

Den vikteffektivaste lösningen torde vara Nitecore F2. Där kan man använda 26650-batterier (eller 18650) som man byter ut efter hand som dom töms. Då kan man ta med sig det antal batterier man anser sig behöva vid varje enskilt tillfälle och man har en elektronik som väger 46 gram.
Nitecore F2

Senast ändrad:
Jag håller på och jagar efter en power bank som man kan ladda fort och som är "lätt". Tanken är att kunna ladda upp batteriet fort när man är vid en fjällstation och hade helst valt en 10.000mAh power bank men någon sådan med med över 45W input verkar inte finnas. Li-Po tar går ganska snabbt att ladda de första ~80% så 20.000mAh kanske det man får sikta på oavsett... lutar åt GP eller Nitecore 20 Ah.
Har gjort en sammanställning på de batterier/laddare som jag hittat men har ni bättre alternativ får ni tipsa om det.

Power BankGrammAhmax mA input
Anker A1230 10000mAh (nuvarande)181 g1000018W
Anker PowerCore Essential (Metro) 20000 PD246 g2000018 w ???
Anker PowerCore III 19 200 mAh stor kapacitet 60 W strömförsörjning426 g2000060W (18w -> 4.4h)
ELECJET | 45 W USB C Power Bank 20 000 mAh391 g2000045W
ZMI Powerbank USB-C 20 000 mAh 45W405 g2000045W
GP Powerbank 20 000 mAh 65 W455 g2000065W
Kjell&Co. 20.000mAh 65W470 g2000065W
NightCore NB20000325 g2000030W
NightCore NB10000149 g1000018W
Laddare
Anker 715 Nano II 65 W GaN II112 g65W
Anker Nano II 45W GaN II86 g45W
Anker 726 PowerPort III 65W GaN II 2-port132 g65W

Ett problem är att dom ger ej dessa mah som de uppger spec ej i kyla då kan du räkna med 50% sommar ev 80% enl tester.
Har en ´mohfi ´10.000 håller laddning bra usb C men ej snabbladdning jag anv den sällan men den enda som fungerat i flera år tid Thrust och GP gått sönder under garanti,hade några 20000 på prov men för tunga.

Men anser man att man ˋmåste´få laddat snabbt så får de som tycker det ta konsekvensen då,mina som gav upp var ju ej med snabbladdning den jag har nu en från de som tillverkar åt Apple så troligen ´hyfsad´kvallitet.
Sedan köpt ny mobil så behöver jag den ändå mindre iden att ta en mobil ur ˋgaderobenˋmed beg telefoner var ej någon höjdare utan köp en telefon av acceptabel kvallitet/prestanda så du vågar/vill ta med den ut på tur.

Snabb laddning medför dessvärre snabb död. Batterier håller längre vid långsam laddning.
/John

Ja det är möjligt men de power banks som klarar ~60W är även avsedda att ladda upp bärbara datorer (och telefoner) samt att de är något tyngre. Så jag tror att de är konstruerade att klara effekten. Men ett batteriet i en bärbar dator kanske slits mer än ett mobil-batteri...

Ja det är möjligt men de power banks som klarar ~60W är även avsedda att ladda upp bärbara datorer (och telefoner) samt att de är något tyngre. Så jag tror att de är konstruerade att klara effekten. Men ett batteriet i en bärbar dator kanske slits mer än ett mobil-batteri...

Det gör det samma hur apparaten är utformad. Batteriet i apparaten överlever längre vid långsammare laddning.
En fråga om batterikemi och värmeutveckling.
Snabbladdare till mobilen förkortar mobilbatteriets livslängd.
/John

Det gör det samma hur apparaten är utformad. Batteriet i apparaten överlever längre vid långsammare laddning.
En fråga om batterikemi och värmeutveckling.
Snabbladdare till mobilen förkortar mobilbatteriets livslängd.
/John

”snabb död” är ju dock överdrivet och en definitionsfråga, jag har snabbladdat min mobil med 45w varje dag i 2 år och inte noterat någon degradering, hade 5w varit bättre, säkert. Men jag lär byta mobil av andra anledningar innan batteriet är ett problem. Ska man ha den 4-5 år kanske det gjort skillnad.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg