Båtar i alu.?

Finns det segelbåtar i aluminium?
SAAB hade ett projekt med små båtar i aluminium efter andra världskriget, men det lades ner.
 
jodå

Min syster har en 30-fots båt i aluminium, som byggdes på västkusten på 80-talet , tror det byggdes ca 30 st. Dock så är den ruskigt kall o hon har isolerat det i omgångar.
 
Jag har hört att det blir problem med korrision då man använt alu i båtar. Fast det kan kanske ha att göra med felaktiga typer av mtrl sp, blivit blandade. Buster gör motorbåtar i alu och de verkar tåla det mesta. Ska man få till riktikt mjuka linjer som i en segelbåt blir det givetvis svårare med alu än glasfiber. Det problemet finns inte på motorbt sidan där man kanske strävar efter mer linjer.
 
Sven Lundin (Yrvind)

Sven Lundin (Yrvind) hade en båt av aluminium

http://www.yrvind.com

Klipp från hans web-sida

Byggd i aluminium 1976-78 (5,9 m lång, 2,4 bred och djupgående 1,4) vikt 3200 kilo, kutterriggad, långt bogspröt, lattor i seglen, 6 m mast, liten överbyggnad m lucka, ingen sittbrunn, aktersalong m stora fönster, självtätande ventilation, dieselkamin, saltvattentoalett, 10 hk Saab dieselmotor.

Långfärd 1978-79: Brännö-Madeira-Florianopolis-Mar del Plata-Kap Horn(16.6.80)-Falklandsöarna-Florianopolis. Båten angreps av korrosion, undersöktes av SAPA och försvann.

Per
 
Fast SAAB har väl aldrig gjort båtmotorer. Ska det inte vara Sabb?

Besserwisser idag bara för att jag råkade veta att det fabrikatet fanns :)
 
SABB

pery; sa:
Fast SAAB har väl aldrig gjort båtmotorer. Ska det inte vara Sabb?

Klart det ska vara SABB. Jag vill minnas att Sven till och med var uppe på fabriken i Norge för att lära sig motorn. Han hade nog bara råkat få lite olja på tangenterna när han skrev notisen på websidan.

Fina motorer, tycker
Dieselråttan Jens
 
sweden_faltboot; sa:
Jag har hört att det blir problem med korrision då man använt alu i båtar.

Blir och blir...
Det är klart att risken finns, men det går att hantera om man vet vad man gör.

...Fast det kan kanske ha att göra med felaktiga typer av mtrl sp, blivit blandade.
Mycket sannolikt!

Buster gör motorbåtar i alu och de verkar tåla det mesta.
Fast inte att målas med kopparbaserade bottenfärger före sjösättning i saltvatten har jag hört...

Det har också sagts att överdimensionerade motorer kan få dem att skaka isär i fogarna.

Ska man få till riktigt mjuka linjer som i en segelbåt blir det givetvis svårare med alu än glasfiber.
Det finns en kul produktionsmetod som kallas hydrostatpressning som man kan använda sig av, jag har sett en videosnutt en gång. Tillverkaren hade gjutit en form i betong. Den klädde man sedan invändigt med aluminiumplåtar som helsvetsades. Sedan vattenfylldes alu-baljan inuti betongformen varefter man detonerade en sprängladdning i vattnet. Chockvågen tvingar då snabbt och enkelt det kantiga alu-skalet att anta samma konturer som betongens dubbelkrökta form.
 
Dom första Busterbåtarna hade nitade skrov och eftersom även nitarna måste vara av aluminium för att inte fräta sönder skrovet var det vänligt vanligt att man fick nita om dom ett flertal gånger. Även vanliga roddbåtar fick nitas om. Eftersom dom annars var stryktåliga användes dom av flera stugbyar. Dom flesta av dessa båtar ligger nu på land. Numera svetsas dom flesta aluminiumbåtar och några problem uppstår inte. Busterbåtarna och även andra har väldigt kraftiga snurror och mig veterligen har inga problem uppstått med fogarna. Dock är det viktigt att man har offeranoderna i skick på snurran. Det där med lossnande bottnar på grund av kopparfärg var väldigt vanligt förr men folk har väl lärt sig...
koivu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fritjof Vackra båtar seglar väl Segelsporter 6

Liknande trådar