Finns det segelbåtar i aluminium?
SAAB hade ett projekt med små båtar i aluminium efter andra världskriget, men det lades ner.
SAAB hade ett projekt med små båtar i aluminium efter andra världskriget, men det lades ner.
pery; sa:Fast SAAB har väl aldrig gjort båtmotorer. Ska det inte vara Sabb?
sweden_faltboot; sa:Jag har hört att det blir problem med korrision då man använt alu i båtar.
Mycket sannolikt!...Fast det kan kanske ha att göra med felaktiga typer av mtrl sp, blivit blandade.
Fast inte att målas med kopparbaserade bottenfärger före sjösättning i saltvatten har jag hört...Buster gör motorbåtar i alu och de verkar tåla det mesta.
Det finns en kul produktionsmetod som kallas hydrostatpressning som man kan använda sig av, jag har sett en videosnutt en gång. Tillverkaren hade gjutit en form i betong. Den klädde man sedan invändigt med aluminiumplåtar som helsvetsades. Sedan vattenfylldes alu-baljan inuti betongformen varefter man detonerade en sprängladdning i vattnet. Chockvågen tvingar då snabbt och enkelt det kantiga alu-skalet att anta samma konturer som betongens dubbelkrökta form.Ska man få till riktigt mjuka linjer som i en segelbåt blir det givetvis svårare med alu än glasfiber.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vackra båtar seglar väl | Segelsporter | 6 |