Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
är nog inget jag hört om som uppvärmningsmetod. Däremot är det bra att gå i bastu efter ett träningspass för att svetta sig ren, och då ska det vara varmt... Skönt annars också för den delen att gå i bastu.
Svenska Bastuakademin, vilket har sitt säte i Kukkola, i min gamla hemkommun Haparanda. På sidan står lite kortfattat om bastu och idrott oxå!
"Bastu och idrott
Det är allmänt känt att vissa idrottsmän badar bastu intensivt för att kvalificera sig för en lägre viktklass. En intressant fråga är därför om och hur bastubadandet påverkar idrottsmannens prestationsförmåga.
Den ryske idrottsläkaren K.A Kafarov har redovisat slutsatser efter 30-år långa studier som visat att bastun har positiva effekter för vissa idrottsmän. Ett bastubad stimulerar muskler och leder positivt.
-Fortfarande finns det andra frågor om idrott och bastu som är värda för forskare att uppmärksamma, anser Göran Dahlström och framhåller bastuns betydelse för s.k debriefing eller krishantering som det också kallas."
Den ryske idrottsläkaren K.A Kafarov har redovisat slutsatser efter 30-år långa studier som visat att bastun har positiva effekter för vissa idrottsmän.
"Positiva effekter för vissa idrottsmän." Antar att det betyder att det har negativa eller icke mätbara effekter på alla andra.
När man cyklar aktiverar man alla stora muskelgrupper i kroppen. Dessutom "smörjer" du upp leder, muskel- och senfästen med uppvärmningen. Det uppnår man inte i en bastu.
Fast det är skönt att byta om i en bastu Det pysslade vi med på tävlingarna när jag simmade. Om det hjälpte? Troligen inte
Bastu kan/får inte ersätta riktig uppvärmning, men det kan vara skönt att sitta i bastun en liten stund för att samla tankarna innan större prestation. Glöm för all del inte den mentala uppvärmningen, speciellt innan tävlingar.