Bassängträning/kurs i Stockholm

Eskimåsväng tar oftast längre tid att lära sig. Räkna med några timmar i veckan under minst en termin.

?? Nu må jag vara naivt okunnig än så länge eftersom jag inte är kajakpaddlare (än), men en helt "termin". Jag lever i någon sorts föreställning att det där lär man sig under eftermiddag eller två med en dedikerad insats. Nåväl, framtiden får utvisa.

?? Nu må jag vara naivt okunnig än så länge eftersom jag inte är kajakpaddlare (än), men en helt "termin". Jag lever i någon sorts föreställning att det där lär man sig under eftermiddag eller två med en dedikerad insats. Nåväl, framtiden får utvisa.
Det är bara att gratulera om du lyckas. Men det är stor skillnad på att klara en roll och behärska rollteknik som användbar räddningsmetod. Det lär man sig normalt inte på en eftermiddag eller två.

Men det är stor skillnad på att klara en roll och behärska rollteknik som användbar räddningsmetod. Det lär man sig normalt inte på en eftermiddag eller två.

Jo det förstår jag med, men i så fall blir det nästan en filosofisk fråga. När är man någonsin fullärd? Var går brytpunkten mellan roll som kuriosa-manöver och en praktiskt användbar teknik för att hamna på rätt köl i de fall man råkat hamna upp och ned.

Personligen tänker jag inte ens fundera på att korsa öppet vatten i frisk vind och/eller kallt vatten utan att först känna att jag behärskar en roll som tar mig på rätt köl igen. Flottörer, länspumpar och div "kamraträddningar" ser jag överhuvudaget inte hur det ens ska vara praktiskt genomförbart i vind och vågor.

När jag jolleseglade i barndomen så fick man illa kvickt lära sig att att få en kantrad båt på på rätt köl igen. Det var liksom en nödvändighet.

När jag började brädsegla i vågor och hav så blev vattenstarten en förutsättning för att ens fundera på att sticka ut i hård vind och/eller vågor. Det var liksom en nödvändighet

När jag började vågsurfa så kom man inte långt utan att lära sig "duck-dive" under bränningarna för att överhuvudtaget komma ut. Det var liksom en nödvändighet.

Inget av detta tog mig en "termin" av övning att behärska tillräckligt för att klara av på tillräcklig nivå.

Men som sagt, med all respekt för att jag inte riktigt vet vad jag pratar om här. Min paddlingserfarenhet inskränker sig till några sommardagsutflykter med hyrkajak i vackert väder. Än så länge kan jag tillåta mig att leva i någon sorts "hur svårt skall det vara" tro. Remains to be seen, dock!

Jag mins att jag såg en video med dels vad jag tror är denna rollande filosof, dels samma filosof med i ett tidal race (tror det var this is the sea 3). Trots sina vad det nu var 38 sorters rollar, kunde hon inte rolla upp i vågorna.

Så svaret är entydigt: På den här nivån är man inte fullärd, hennes roll satt inte som den skulle i vågor.

--- Mats ---

Ja, om det där är sant så är det ju verkligen tänkvärt! Men det är väl som med det mesta. Om man inte tränar i den arena man tänkt uppträda i, så blir det inte alltid så lätt. En konståkare skulle åka åttor runt vilken hockeyspelare som helst. Men sätt konståkaren i en hockeymatch .... ja ni kan själva lista ut hur länge han skulle överleva.

Eskimåsvängskurs i Uppsala

OK, inte i Stockholm, men ganska nära.
Uppsala paddlarklubb kör en eskimåsvängskurs i Fyrishov.
Tre tillfällen med start 19/11.
Jag vet inte om det finns några platser kvar, men här är i alla fall en länk till klubbsidan. http://www.upk.se/?page_id=18/

Jag mins att jag såg en video med dels vad jag tror är denna rollande filosof, dels samma filosof med i ett tidal race (tror det var this is the sea 3). Trots sina vad det nu var 38 sorters rollar, kunde hon inte rolla upp i vågorna.

Så svaret är entydigt: På den här nivån är man inte fullärd, hennes roll satt inte som den skulle i vågor.

--- Mats ---

Helt rätt, man blir aldrig fullärd när det gäller eskimåsvängar.
Ett bra sätt att testa om eskimåsvängarna fungerar i ”skarpa lägen” är att paddla fors.

Det går bra med havskajaker också.

Inte bara Allison :)

Det är en otrolig skillnad på att rolla i en varm pool med folk bredvid sig.
Än i tex en iskall fors med hjälmen studsande mot stenarna.

Har man som jag lärt mig "rolla" som åldring krävs det att jag regelbundet måste träna att rolla. Annars glömmer jag snabb.

Det är skillnad mot barn och ungdomar

Blir man rädd,trött,stressad är det lätt man kommer ner till neandertal nivå typ huvudet först och paddeln på snedden

Precis som Curt säger är det bästa sättet att få till en skarp fungerande roll att träna fors. Under ett träningspass i forsen rollar man oftast mer än man någonsin kommer att göra i en Havskajak

Dom i min mening bästa rollarna är Freestylepaddlarna

http://www.youtube.com/watch?v=fes45OTSA04&NR=1

I this is the sea filmerna ser man ofta att dom klipper när man förstås att inte paddlaren kan rolla upp

Träna mer helt enkelt (tänker jag göra iallafall)

Hans Friedel

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LFS-freak Bassängträning Kajak Paddling allmänt 0
hassex Bassängträning Västerås Paddling allmänt 1
Gamling Bassängträning? Paddling allmänt 2
hassex Bassängträning Västeråskanotförening Paddling allmänt 0
jonaslink Bassängträning Paddling allmänt 6
linaeb Bassängträning i Stockholm? Paddling allmänt 9
Little Dipper Tips på bassängträning Paddling allmänt 1
JoakimLundegård Bassängträning/Teknikkurs i Göteborg Paddling allmänt 0
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Husabergmangan Eskimåsväng/kurs Västkusten??? Paddling allmänt 3
Marik-a Kajak-kurs i sommar Paddling allmänt 0
johanniska Tips på kurs? Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
sajberjohan Kurs i Kanadensarpaddling Paddling allmänt 4
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
GustavOh Erbjudande i dn - Vettig kurs? Paddling allmänt 18
Cederqvist Kurs i Skåne Paddling allmänt 4
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
magnushem Forspaddling Kurs Nyköping Maj Paddling allmänt 0
Haddock Kurs? Paddling allmänt 5
Samuelsson Kurs Paddling allmänt 0
morre KURS I FORSPADDLING Paddling allmänt 4
mj1188 Räddningstekniks kurs Paddling allmänt 2
mj1188 Paddel kurs med lediga platser Paddling allmänt 0
Kajak-kurs på Lanzarote? Paddling allmänt 0
Våtmark Passage Slussen Stockholm Paddling allmänt 2
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg