Bassängträning/kurs i Stockholm

Har någon tips på enstaka tillfälle eller ev. kort kurs där man får testa på kamraträddning och eskimåsväng i bassäng i höst eller vinter? Gärna nära Kungsholmen eller Gärdet fast inget krav då jag har bil.

Jag blev kamraträddad själv i somras efter att jag sagt att "fan vad stabilt det känns" :) Det gick väldigt bra men jag skulle vilja testa att trixa och rädda mig själv upp i kajaken och även eskimåsväng. Har kanske 15 mil paddling i "benen".

Det är ännu inte för kallt att lattja utomhus, om du har ett par neoprenshorts och neoprentröja på dig. Ha bastun igång så går det bra.
Jag demade eskimåsvängar häromdan och gjorde säkert 20 st innan det blev för vidrigt för huvet och ansiktet.

M

Jag saknar all utrustning och även kajak + ska lägga tid på att jaktträna tjejens fågelhund så det blir senare var planen.

Det är ännu inte för kallt att lattja utomhus, om du har ett par neoprenshorts och neoprentröja på dig. Ha bastun igång så går det bra.
Jag demade eskimåsvängar häromdan och gjorde säkert 20 st innan det blev för vidrigt för huvet och ansiktet.

M

Okej!
Jag tror också att Strömstararna har nån slags aktivitet, samt Brunnsviken kk, och Järfälla kanot och roddklubb. den senare har dock ingen pröva på-grej utan den är till för medlemmar som spelar kanotpolo.

Badade efter ett paddelpass häromdan hade på mig tunna NRS Hydroskin 0,5mm byxor/tröja + neopren sockar! Håller med Martin i dom kläderna kan man leka även så här års ute ett tag till :)

/Janne

Strömstararna kör bassängträning i Eriksdalsbadet kl 21-22 varannan onsdag, jämna veckor.

Vi kommer eventuellt köra temapass med rollning under hösten, men inget datum är spikat än. Annars så kör vi utomhusträning på tisdagar, med bastu efteråt. Vi paddlar i Strömmen, och på plattvatten när luckan är stängd.

/David

Eskimårollar blir vanebildande

Kamraträddning, flottörräddning och andra metoder med diverse utrustning går ganska snabbt att lära sig. Lite instruktioner och träning så sitter det. Eskimåsväng tar oftast längre tid att lära sig. Räkna med några timmar i veckan under minst en termin. (Även om det finns några som med talang eller tur klarar det på kortare tid). Sedan måste det underhållas för det är lätt att glömma motoriken i rörelsen och samordningen mellan paddel, kropp och kajak.

För att det inte bara ska vara en kul grej utan en användbar räddningsmetod behöver man också träna under realistiska förhållanden (läs: när det är så kallt att man helst inte badar). I alla fall under de temperatur- och vågförhållanden som man normalt paddlar i.

Med lämpliga kläder så avslutar man gärna paddelturerna med några rollar för för det är så kul att det lätt blir vanebildande.

Efter en del fatala försök på egen hand så tog det ungefär en halvtimme för mig att göra min första roll i bassäng med instruktör. Strömstararna varannan onsdag på Eriksdalsbadet, kan varmt rekommendera.

/Måns

Inställd bassängträning

Hej,

Vill bara informera om att KKSS bassängträning onsdagen den 12:e november är inställt då det hålls World Cup-tävlingar i simning. Den 26:e kör vi på som vanligt igen...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LFS-freak Bassängträning Kajak Paddling allmänt 0
hassex Bassängträning Västerås Paddling allmänt 1
Gamling Bassängträning? Paddling allmänt 2
hassex Bassängträning Västeråskanotförening Paddling allmänt 0
jonaslink Bassängträning Paddling allmänt 6
linaeb Bassängträning i Stockholm? Paddling allmänt 9
Little Dipper Tips på bassängträning Paddling allmänt 1
JoakimLundegård Bassängträning/Teknikkurs i Göteborg Paddling allmänt 0
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Husabergmangan Eskimåsväng/kurs Västkusten??? Paddling allmänt 3
Marik-a Kajak-kurs i sommar Paddling allmänt 0
johanniska Tips på kurs? Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
sajberjohan Kurs i Kanadensarpaddling Paddling allmänt 4
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
GustavOh Erbjudande i dn - Vettig kurs? Paddling allmänt 18
Cederqvist Kurs i Skåne Paddling allmänt 4
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
magnushem Forspaddling Kurs Nyköping Maj Paddling allmänt 0
Haddock Kurs? Paddling allmänt 5
Samuelsson Kurs Paddling allmänt 0
morre KURS I FORSPADDLING Paddling allmänt 4
mj1188 Räddningstekniks kurs Paddling allmänt 2
mj1188 Paddel kurs med lediga platser Paddling allmänt 0
Kajak-kurs på Lanzarote? Paddling allmänt 0
Våtmark Passage Slussen Stockholm Paddling allmänt 2
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg