Bask Shivling 60/80

Sidofickor till Bask Shivling?

Jag är på g att inhandla en Bask Shivling, antingen 60 eller 80l har inte bestämt mig än. Jag har klarat mig fint på en 60l i de flesta situationer innan, så det lutar mest åt det hållet. Men! Vart finner jag lösa sidofickor att inhandla? Akzo som tar in ryggsäckarna säger att det fungerar med vanliga lösfickor, Bask har inga egna. Vart hittar jag dom? Är jag blind?

Mvh Andreas
 
Även Stadium brukar har lösa sidfickor, men de har som bekant ett ganska oregelbundet sortiment från år till år.

Men sidfickor är som sagt inte riktigt fäshön.
Själv är jag på väg att sprätta bort fästena till sidfickorna på min Vulcan. För några år sedan ansåg jag just att det var de flexibla sidfickorna som var verkshöjden på säcken, men sen insåg jag att om jag inte fick plats med alla mina prylar på 80 liter så hade jag med mig för mycket.

Fast det är såklart en smak- och vanesak och alla gör som de vill... ;)
 
Vandrar man med kåta är det en stor fördel med sidofickor. Då är det extra halvkilot sidofickor klart värt vikten, trots att en kåtapackning ändå bör väga mer än en tältpackning.

Tält kan man sitta inne i och packa rubbet utom tältet när det är skitväder. Sedan är det bara ut med ryggan, ner med tältet och lägga det högst upp i ryggsäcken. Det är smidigt med sidofickor för åtkomlighet ändå, men för mig känns det mindre viktigt än med kåta.

Kåtan är så stor att den måste packas som nummer två i ryggan. Först ner med sovsäck och ombyte stående på ena sidan ryggan, sedan ner med kåtan stående på andra sidan. Då går det inte med massa smågrejer som ligger i botten av säcken. Därefter ner med matpåse och på topp de förstärkningsplagg jag vill ha lättåtkomliga. Ligger alla smågrejor i sidofickor behöver jag bara lägga ut ryggan i princip färdigpackad, riva kåtan, slita upp dels den regntäta matpåsen, dels den regntäta plaggpåsen, ner med kåtan och ner med mat och plaggpåse igen. Klart. Utan sidofickor måste varenda liten pryl tryckas ner sist i ryggan, vilket är jäkligt osmidigt.

Norröna har bra lösa sidofickor.

Raskesven
 
Nordesjö; sa:
Själv är jag på väg att sprätta bort fästena till sidfickorna på min Vulcan.
Fast det är såklart en smak- och vanesak och alla gör som de vill... ;)

Hur många gram vinner du på det då? Väger det upp för förlusten, framtida "om"?
 
lapetter; sa:
Nordesjö; sa:
Själv är jag på väg att sprätta bort fästena till sidfickorna på min Vulcan.
Fast det är såklart en smak- och vanesak och alla gör som de vill... ;)

Hur många gram vinner du på det då? Väger det upp för förlusten, framtida "om"?

Summa sumarum för alla mina sprättningar på säcken blir det potatismos för flera dagar.

I och med att jag har haft säcken i över 10 år så anser jag mig veta tillräckligt om mina framtida "om" för att skippa sidfickorna.
Visst är de suveräna som handbagage/dagssäck på resa, men när jag behöver bära hela alltet kan jag lika gärna bära sidfickorna överst under locket som att fästa dem på sidorna.

Möjligen kommer det att vara en nackdel när jag flyttar nästa gång att inte kunna bära 100 liter kläder på ryggen och två bokkassar i händerna :)
 
lapetter; sa:
Nordesjö; sa:
Summa sumarum för alla mina sprättningar på säcken blir det potatismos för flera dagar.

Du svarar som en politiker :cool:

Inte alls! (Eller "naaaah" som Bildt skulle säga)
Jag sprättar inte för att kunna skriva upp gram på ett Excelark utan just för att kunna bära trevligare saker.

...sen kommer jag såklart inte ihåg exakt hur mycket det blir, men bara infästningar till sidfickorna är ju mer än ett hekto. Man spar kring ett kilo på att skippa sidfickor och klippa lite.
Det är potatismos för en hel vecka, och ryggans funktion är exakt densamma för mig!

(...och jag har såklart ett Excelark.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
kfn Bask Eiger Transportera 10
raderad04 En ny BASK Transportera 9
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg