den är ungefär som.....
......Åsnes Nansen dvs en skida med enkel-spann. *Vanliga* turskidor har ju dubbelspann, dvs ett slutspann som gör att vallan sitter kvar bättre.
Jag har sett den på utebutiken här i Umeå, extrapris just nu 900 kr. tel 090-120220 (de skickar).Modellen är flera år gammal har jag för mig (cirka 1996), och mer turliknande.Märket kommer ju från Skandinaviske höyfjellsutstyr som håller till i Hemsedal.
För några år sedan skulle ja ha rekommenderat denna skida varmt.Men....Vill du lära dig åka telemark på riktigt utför så ska du nog satsa lite mer pengar på en fetare skida, dvs bredare. Efter några år ångrar du att du inte köpte en bredare skida från början.Dvs gör inte samma misstag som jag.
Vill du ha en ganska billig skida så finns K2 Piste Off Lite för 1995 kr.Denna modell är bredare (mått 85-65-75) än Barske Gläder.
Barske Gläder Ullr funkar ju bra som lätt toppturs-skida.Stighudar är ett måste eftersom inte vallan sitter bra så bra.
Åker man mycket utför med en skida av denna typ så förstör man tillslut enkelspannet, vilket gör att man får en skida som inte funkar bra till någonting. Skaffa en carving-skida på en gång.Snart kan man nog få någon fjolårsmodell billigt.
MVH Mats Frank, Umeå