Barn på Väggen

Läste just ett par inlägg i en diskussion angående barn på en klättervägg i Stockholm. En person tyckte där att man skulle ha någon form av regel mot att barn springer på tjockmattorna när det bouldras, detta efter att han nästan dödat en unge en kväll.

På väggen i Lund är det fler och fler barn på kvällarna, antagligen pga att knatteverksamheten ligger nere. Barnen springer, gör kullerbyttor och hoppar på mattorna där det bouldras. När första olyckan händer kan/kommer inte väggen att ta ansvar utan det är föräldrarna som måste ha koll på sina ungar.

Jag tycker det är jättekul att barn i tidig ålder intresserar sig för klättring och vi skall verkligen inte föröka 'skrämma bort' barnen från väggen. Min förhoppning är bara att alla kan hjälpas åt att upplysa föräldrar, som ofta håller på med annat när deras barn leker, om den farliga situationen så vi kan undvika olyckor.

/tina

Håller fullständigt med dig tina.
Jag tror att de kvällsansvariga måste ta ett större ansvar för säkerheten generellt.
De kvällsansvarigas huvudsakliga uppgift är ju att se till att allt funkar som det ska, de dagar de jobbar.

Bort med bratsen

undertecknad klättrar en del pae vägg i Zürich. Där springer det, speciellt pae helgerna, omkring massor med ungar i olika storlekar som inte klättrar alls. Föräldrarna tar med ungarna och släpper dem fria medan de själva klättrar. För det första är det en pest för de som vill träna utan att bli störda av skrik och lek, för det andra är det farligt för ungarna. Markfall har förekommit och kommer att hända i framtiden ocksae - jag bara väntar pae den dagen som naegon 5-aering faer en 80 kg klättrare pae sig fraen 10 meter upp. Bort med barnen fraen väggen - om de inte själva är där för att klättra med föräldrarna under uppsikt. Föreställ sig samma situation pae en golfbana eller badminton -otänkbart!

Från en förälder

Om det nu finns så många barn på väggen, så är det kanske läge att starta en familjeträningstimme på barnvänlig tid? Jag förmodar att barnen från knatteverksamheten inte borde vara ett problem, de är där för att de själva vill klättra med hjälp av mamma och pappa. "Pesten" är vi föräldrar som vill klättra och tar med våra små barn (som tycker att klättring är skoj men inte når upp till greppen själva).

Vi är en familj som tidigare kom till Väggen, pappa och mamma för att vi ville börja klättra och barnet tyckte att det var kul. Han var för liten att lämnas själv, barnvakt hade vi inte och Väggen var inte öppen under dagisvänlig tid. Vi bor inte i Lund och ville inte börja åka in var för sig flera gånger i veckan, särskilt inte på tider som för småbarnsföräldrar innebär middagsdags och nattning.

Kvällsansvariga skötte sitt jobb mycket bra, instruerade oss nybörjare och påpekade säkerhetsrisker för vårt barn. De kunde inte ha gjort mer. Vi föräldrar vill inte att någon skall ramla på vårt barn. Vi bouldrade istället för att klättra med rep, så att en av oss alltid skulle ha koll på barnet MEN föräldrar kan ha ögon i nacken - det hjälper inte när en liten unge pinnar över golvet som en raket , just den millisekund då jag försöker knyta min sko.

De gånger då det var lite folk på väggen, så fungerade allt mycket bra, vi var nöjda och fick träna, barnet hade roligt och andra klättrare var positiva. Tyvärr upptäckte vi att lokalen är helt fel för barn när den är proppfull av vuxna som klättrar. Det finns inte en millimeter golv att röra sig på där man inte är i vägen, utom möjligen vid dörren. Många barn blir stressade och jobbiga när det är mycket folk runtom, de sena kvällstiderna är inte heller toppen för barns humör.

Vi gav upp till slut. Vi har inte klättrat sedan förra våren. Jag tror att jag tänker gå ur klubben. Vi har inte hittat ett vettigt sätt att foga in klätterträning i vardagen, hur roligt det än är. Vad vi skulle behöva är en träningstid, tex lördag förmiddag, då vi och andra familjer kunde träna på ett lättsammare sätt. Tex kunde man bestämma att en viss del av lokalen inte klättras i, så att bångstyriga barn kan vistas där. Vi som har barn kunde hjälpas åt, och barnen kanske som bonus skulle uppleva att de var välkomna och till och med skulle få ett eget intresse av att lära sig det som mamma och pappa håller på med. Pluspoäng: ni skulle slippa oss på kvällarna.:) Om inte går att ordna (kan man inte undersöka intresset i alla fall ?) så kunde man kolla om intresse finns för lunchöppet ibland, då vi föräldrar har barnen på dagis...Arbetslösa, studerande, folk med flextid och långluncher, kanske finns det underlag för det ? I så fall skulle jag utnyttja det och anmäla mitt barn till knatteverksamheten när den finns igen och barnet har åldern och intresset inne...

Inte en enda har anmält sitt intresse av att sköta vår knatteverksamhet.....

Vill ni barnföräldrar ha knatte klättring får ni nog dra ihop ett gäng själva som kan sköta en organiserad verksamhet...

Vad krävs ? Räcker det med god vilja ? :) Det är en sak att sköta en knatteverksamhet där barnen går kurs, där krävs en erfaren person som i pricip fungerar som instruktör, en annan att vara ansvarig för familjeträningstimmen jag nyss föreslog där folk sköter sig själva.

Hej Helena,

vi har sökt knattetränare men som sagt har intresset varit lågt. Nu verkar det som att det finns någon form av föräldra-ledd knatteträning (på måndagar tror jag). Hon som håller i det heter Anna Ekblad och är mamma till tre barn som tränar då. Kanske kan du kontakta henne?

Tanken var att hon skulle leda det tills någon träningsansvarig tog över och så vitt jag vet så håller hon fortfarande i det, och hon har nyckel till väggen.

Maila mig på popcorntina@hotmail.com om du vill ha hennes telefonnummer!

mvh
Tina
medlemsansvarig Skk

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg