Bark-kakor?

Hallå allihopa!

För ungefär ett år sen var jag med på en överlevnadskurs som FBU anordnade. Där fick jag smaka på barkkaka. En upplevelse, smakar bark.

Precis innan det kommande sommarlovet ska min skolklass ha "överlevnad" då vi paddlar o.s.v. Eftersom jag har ganska stor kunskap och intresse för friluftsliv ska jag hjälpa till att anordna denna.

Grejen är att jag tyckte att det vore kul att bjuda mina klasskamrater på nybakad barkkaka! Någon som har ett recept?

Jag tar inte gärna med mig alltför mycket tillsatser, så naturligt som möjligt är alltid det bästa.

/
Survival of the fittest

OK...

Men det är lite svårt att dra med en ugn på en kanotresa..

Problemet med de recepten du hittade var att de var anpassade för vanliga människor med tillgång till ugn o.s.v.
En skogsmulle får väl hitta på nåt annat.

MVH
/
barkätare

Bark

Intressant idé. Men, som åxå framgår av de länkar som angivits i tidigare inlägg, det tar tid att ta av, torka och mala den tunna innersta barken av tallen, och dessutom ett ganska tungt jobb. Inget alls för en överlevnadssituation utan egentligen ett sätt att dryga ut mjölet med. Oftast använt vid missväxtår men också mer regelbundet som ett sätt att ta till vara vad som naturen gav. Precis som du säger (tror jag) så ger det inte alls så dålig smak.
Inte dum idé alls att låta andra smaka på, men skulle du inte kunna antingen göra bark-"mjöl" i förväg (elller köpa?) och helt enkel använda det tillsammans med mjöl i något annat bröd/lefsa-recept som går att göra på friluftsköket?

Re: Bark

tiddelipom; sa:
Inte dum idé alls att låta andra smaka på, men skulle du inte kunna antingen göra bark-"mjöl" i förväg (elller köpa?) och helt enkel använda det tillsammans med mjöl i något annat bröd/lefsa-recept som går att göra på friluftsköket?

Jovisst, men helt naturligt är bäst. Någon som vet var man köper barkmjöl?? Knappast Konsum, eller?

MVH
Erik Wisaeus

Survival of the Fittest

Eget mjöl.

Har ingen erfarenhet av att baka barkkakor, men jag satt här hemma och funderade lite. Borde man inte kunna köra barken i hushållsassistenten för att få någon sorts mjöl? Får väl erkänna att jag inte har så stor erfarenhet av hushållsassistenter heller, men jag tycker att det inte borde vara några problem.

mvh
Måns

Baka i naturen

Att baka i naturen är inte särskilt svårt. Gräv en grop, stensätt den efter rejäl vattning, elda i den, bosta ur glöden, lägg i degen, sten från väggen över, täck med löv och jord. Baktid beroende på degvikt. Provbaka. Kex bakar du i en stekpanna med en kylplåt under pannan och ett lock på, ca 3-10 min beroende på degkonsistens och värme samt storlek, provbaka.
Tallbastbark, kontakta en skogsägare och få lov, låna en barkspade och barka lämpligt antal tallstockar (för ett kilo torr bast blir det ett antal löpmeter), basten samlar du in och tar hem och torkar i ungnen ca 50 grader. Sen river du den i en köttkvarn, fint. Kör den finrivna basten i en valskvarn. Det har mången djurhållare för att mala foder i, kontakter igen. Där har du ditt barkmjöl.
Överlevnad handlar om att agera och inte om att köpa....

Go överlevnad

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg