Karolina,
jag tycker du ska skaffa dig en trebent så kallad fältugn (Dutch Oven på utrikiska) från amerikanska GSI.
De gör sin version i hårdanodiserad gjutaluminium, vilket är MYCKET lättare att bära med sig (på den typ
av utflykter du siktar på) än alla konkurrenters motsvarigheter i gjutjärn. Det är rätt många kilo i skillnad
mellan samma storlek gjutaluminium och gjutjärn...
Aluminiumversionen tål torrkokning nästan lika bra som järnversionerna - de ska ju bägge kunna
fungera som ugn för t.ex. brödbak etc. Jag har en sån "GSI Dutch Oven" en 12" i HA aluminium (hm,
jag borde kanske skriva
aluminum - eftersom den är amerikansk... ;-) ). Jag har kombinerat den med
en lätt modifierad* locklyftare från tyska Petromax. Jag har aldrig ångrat de köpen!
HA Aluminium är klart mycket lättare än gjutjärn!!! Funkar klockrent att såväl baka i som att tillreda an
långkoksgryta - eller att bara koka upp några liter vatten över öppen eld / glödande kol...
Det finns mycket ute på nätet om fältugnar,
här är en kille som jämfört Al med Fe... Och
här har du
GSI's egen hemsida i ämnet. Det finns en mindre 10" version också, men den har inte benen på
undersidan. 12-an rymmer ~5,9 liter, väger ~2,8 kg och 10-an rymmer ~2,75 liter, väger ~1,7 kg
Petromax locklyftare, som är både fiffigare och hanterbarare i.o.m. att den håller
fast locket
- vilket de vanliga trebenta järnkrokarna som bara lyfter locket
inte gör.
Jag köpte min GSI på XXL i Uppsala och Petromaxen på postorder från någonstans som jag inte
kommer ihåg just nu.
/Odd
* Kortade av, och återsvetsade, den lodräta krokstången så att den grep ytterligare lite fastare i GSI-
locket, som den ju inte är måttad för - den är avsedd för Petromax tunga fältugn i gjutjärn...