• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bantning

Med åren har utelivet börjat minska. Nu är det inte meningen att man vid en ålder av 63 skall börja leva på minnen. Finns säkert flera orsaker till denna ”lättja” men för mig tror jag den största orsaken är att jag blivit för tjock !!! Efter att ha prövat alla möjliga och omöjliga metoder verkar jag ha kommit på en metod som tycks funka för att få i alla fall mig lättare. Metoden fördöms säkert av alla dietister och kostexperter.

Så här gör jag: Fyra dagar i veckan kör jag varje morgon i en mixer en blandning på lite under en liter som jag får i mig, ingenting mera äts under dagen förutom att jag dricker massor (helst inte sprit). Den femte dagen äter jag normalt. Går ner ca 2 kg i veckan och tänker köra tills minst 18 kg är bortta.

I blandningen finns flingor av alla sädesslag samt vetegroddar, lite kli, rågkross och linfrön. Frukter av alla sorter, äpplen, bananer, vindruvor, apelsinen m.m. Grönsaker som morötter, rödbetor, kål, paprika, tomater, gurka, alla sorters sallader m.m. Lite rypsolja el. olivolja samt en klyfta vitlök. Använder även lite nötter (mest hasselnötter), lite honung samt nyponpulver. Ett ägg (endast en gång i veckan). På sommaren använder jag självplockade bär. Från boken ”Örtväxter och växtmagi” får man kunskap om vilka blad som kan användas. Konsistensen kan varieras med yogurt, fil eller surmjölk. Alla ingredienser användes inte alla på en gång utan varieras. Blandningen kan slutligen garneras med russin eller ngt annat. Inte säkert att metoden funkar på alla men har du viktproblem så varför inte prova det är i alla fall gratis....
koivu
 
Fungerar det här även om du är fysiskt aktiv, t ex ska ut på en heldag i skogen? Låter som om energin blir lite ojämnt fördelad på dygnet, men fungerar det, är det ju bara att köra och se glad ut.
 
Det största problemet med viktminskning är nog inte viktminskningen i sig. Vem som helst kan ju späka bort en massa kilon med en extrem diet men grejen är att hitta en varaktig livshållning för annars sitter snart kilona där igen.
 
Tvivlar inte på att det fungerar..........

Med åren har utelivet börjat minska. Nu är det inte meningen att man vid en ålder av 63 skall börja leva på minnen. Finns säkert flera orsaker till denna ”lättja” men för mig tror jag den största orsaken är att jag blivit för tjock !!! Efter att ha prövat alla möjliga och omöjliga metoder verkar jag ha kommit på en metod som tycks funka för att få i alla fall mig lättare. Metoden fördöms säkert av alla dietister och kostexperter.

Så här gör jag: Fyra dagar i veckan kör jag varje morgon i en mixer en blandning på lite under en liter som jag får i mig, ingenting mera äts under dagen förutom att jag dricker massor (helst inte sprit). Den femte dagen äter jag normalt. Går ner ca 2 kg i veckan och tänker köra tills minst 18 kg är bortta.

I blandningen finns flingor av alla sädesslag samt vetegroddar, lite kli, rågkross och linfrön. Frukter av alla sorter, äpplen, bananer, vindruvor, apelsinen m.m. Grönsaker som morötter, rödbetor, kål, paprika, tomater, gurka, alla sorters sallader m.m. Lite rypsolja el. olivolja samt en klyfta vitlök. Använder även lite nötter (mest hasselnötter), lite honung samt nyponpulver. Ett ägg (endast en gång i veckan). På sommaren använder jag självplockade bär. Från boken ”Örtväxter och växtmagi” får man kunskap om vilka blad som kan användas. Konsistensen kan varieras med yogurt, fil eller surmjölk. Alla ingredienser användes inte alla på en gång utan varieras. Blandningen kan slutligen garneras med russin eller ngt annat. Inte säkert att metoden funkar på alla men har du viktproblem så varför inte prova det är i alla fall gratis....
koivu
.....när det gäller att tappa onödiga kilon. Har själv provat likartade metoder och tappat många kilon, men tyvärr gått upp igen när "dietkuren" avslutats. Det som enligt min erfarenhet gäller är att ha sunda och regelbundna matvanor i kombination med daglig, eller åtminstone regelbunden, motion! Det är det enda som håller i längden! Tyvärr finns det inga bra genvägar!

/Lars
 
På tal om bantning...

Efter att ha varit överviktig i många år bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Jag köpte några böcker om GI-metoden och läste på, sedan satte jag igång. Det gick långt över förväntan. På tre månader gick jag ner 20 kilo, de följande tre månaderna, 10 till. När jag nu gått ner 30 kg tyckte jag att det räckte och ökade storleken på portionerna för att på detta sätt stoppa viktminskningen. I takt med min viktminskning hade jag även börjat motionera och gradvis ökat på motionen vartefter konditionen förbättrades. Viktminskningen stoppades och höll sig stabil någon månad. Nu till mitt problem och tillika fråga; Jag äter sunt och regelbundet, unnar mig sällan godis, bullar, kakor eller andra onyttigheter. Jag motionerar i genomsnitt 7-8 pass/ vecka bestående av löpning 5km, 5-6 ggr i veckan, samt gympa pass på friskis & svettis 2-3 ggr/ vecka. Den senaste månaden har min vikt ökat med 5-6 kilo och jag undrar varför? Jag äter inga stora portioner och rör på mig mycket, ändå går jag upp i vikt! Vad göra? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan ge mig råd så jag kan behålla den vikt som jag uppnådde genom viktminskningen?
 
Efter att ha varit överviktig i många år bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Jag köpte några böcker om GI-metoden och läste på, sedan satte jag igång. Det gick långt över förväntan. På tre månader gick jag ner 20 kilo, de följande tre månaderna, 10 till. När jag nu gått ner 30 kg tyckte jag att det räckte och ökade storleken på portionerna för att på detta sätt stoppa viktminskningen. I takt med min viktminskning hade jag även börjat motionera och gradvis ökat på motionen vartefter konditionen förbättrades. Viktminskningen stoppades och höll sig stabil någon månad. Nu till mitt problem och tillika fråga; Jag äter sunt och regelbundet, unnar mig sällan godis, bullar, kakor eller andra onyttigheter. Jag motionerar i genomsnitt 7-8 pass/ vecka bestående av löpning 5km, 5-6 ggr i veckan, samt gympa pass på friskis & svettis 2-3 ggr/ vecka. Den senaste månaden har min vikt ökat med 5-6 kilo och jag undrar varför? Jag äter inga stora portioner och rör på mig mycket, ändå går jag upp i vikt! Vad göra? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan ge mig råd så jag kan behålla den vikt som jag uppnådde genom viktminskningen?

Det låter i mina lekmannaöron som att du håller på att bygga upp dina muskler, och de väger ju en del. Hur ser din kroppsförändring ut om du använder måttband istället för våg?
 
Öhrnell;336584 sa:
Det låter i mina lekmannaöron som att du håller på att bygga upp dina muskler, och de väger ju en del. Hur ser din kroppsförändring ut om du använder måttband istället för våg?


Den senaste månaden har min vikt ökat med 5-6 kilo och jag undrar varför?


Muskler torde det inte vara om det är 5-6 kilo. Låter som en väldigt dramatisk viktökning, är du kanske gravid?
 
Ej gravid

Nej jag är inte gravid. Jag har inte provat att mäta med måttband, utan helt förlitat mig på vågen. Men jag känner att mycket av viktökningen har satt sig runt midjan och rumpan, tyvärr.
 
Att gå upp 5-6 kilo fett (eller fördenskull muskler) på en månad låter helt orimligt för en vuxen person. 5 kilo fett skulle motsvara 5000g * 9kcal/g = 45000 kcal, eller 173 McDonaldsburgare, om man ska tro deras egna rapporter om innehållet. Du har i så fall utöver de McD-burgare du ätit för att hålla dig levande, ätit mer än 170 extra...

Nä. Så snabb viktökning sker när man lägger på sig vätska. Kolla dels när du väger dig att du väger vid samma tidpunkt, t ex på morgonen precis när du stigit upp. Innan du hunnit äta och dricka i dig ett par kilo, eller gjort naturbehov som minskat din vikt med motsvarande antal kilo. En del kvinnor lagrar in mycket vätska i anslutning till menstruation, vilket man brukar känna som stelhet och spändhet ffa i underbenen.
 
Vill minnas (från ngn föreläsning för längesedan) att vid låga intag av kolhydrater så töms leverns energidepåer (glykogen). Detta gör att förmågan att binda vatten där försämras. När man då återgår till "normal" kost igen så kan man gå upp 2-3kg i bara vätska. Vet inte alls hur du har ätit men kanske kan vara en del av förklaringen....
 
Vätska sätter sig å andra sidan inte i första hand runt midjan och rumpan utan vanligen i ansikte, på händer, fötter och benen.

Om jag gick upp så mycket på så kort tid skulle jag beställa en läkartid för att få undersökt att det inte hänt något med ämnesomsättningen.