Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt?

Hejsan,

funderar på att skaffa en relativt billig kajak för motion och dagsturer längs Östersjökusten (Hanöbukten, Blekinge skärgård).

Jag förstår att man bör prova sig fram, men det känns av olika skäl (tidsbrist, kort semester/sommar, utbud/möjligheter i närområdet, etc.) inte praktikabelt just nu. Alltså har jag surfat på nätet istället och bl.a. träffat på modellerna i rubriken, som båda kostar runt 7.000 kronor:

Baltic 530 hos www.kajak-tilbud.dk
Freeline 525 hos www.kanotbutiken.se http://www.kanotbutiken.se/butik/product_info.php?cPath=23&products_id=37

och undrar om någon kan säga något om någon av dessa kajaker?

Mina data:
198 cm
120 kg
45 i skostorlek
En del kanot- men ingen kajakerfarenhet.

mvh

Då du är rätt stor råder jag dig att både provsitta å även paddla dom! Såg Freeline hade små luckor både fram å bak inte roligt packa i!

Du skrev att du även ville motionera, då du väger lite tror jag båda kommer ligga lite djupt ihop med kort vattenlinje skrovform mm kommer dessa bli trögdrivna!

Varför då inte försöka hitta nåt beg! Även om en vettig sån kommer kosta lite mer i inköp så kommer en sån inte tappa i värde!

/Janne

Varför då inte försöka hitta nåt beg! Även om en vettig sån kommer kosta lite mer i inköp så kommer en sån inte tappa i värde!

Generellt en bra ide, men f.n. lyser begagnatutbudet med sin frånvaro. I alla fall kan inte jag hitta något.

då du väger lite tror jag båda kommer ligga lite djupt ihop med kort vattenlinje skrovform mm kommer dessa bli trögdrivna!

Iofs skall man väl ta säljaruppgifter med en nypa salt, särskilt på no-name produkter, men för Baltic 530 anges åtminstone 350 kg maxlast. Är sannolikheten stor att lilla jag, ett par liter dricka och lite knäckebröd (dagstur) verkligen kan leda till en "lowriderkanot"?

mvh

350kg ta det med en stor nypa salt! En vettig siffra på en havs kajak brukar vara 150-175kg!
En stor K2 typ Trappers 630 tar 350kg!

Klart den klarar dig å lite last men då dom har lite V botten kommer dom ligga lite djupt å dra upp lite bogvågor, du kommer inte nå några större hastigheter!
Som kan vara upplevas posivt vid träning/motion!

/Janne

Klart den klarar dig å lite last men då dom har lite V botten kommer dom ligga lite djupt å dra upp lite bogvågor, du kommer inte nå några större hastigheter!
Som kan vara upplevas posivt vid träning/motion!

Ungefärligen hur stora skillnader kan det upskattningsvis röra sig om i marsch- och topphastighet gentemot en optimalare farkost?

Tusen tack för feedbacken!

mvh

Söker du dig till lite större kajaker med högre volym ev lite längre vattenlinje (å kanske ngra faktorer till)! Så når du betydligt högre maxfarter!
Tråkigt ta i å inget händer fartmässigt :)
Säg att du i en "långsam" kajak snittar ca 4,0-4,5knop maxar 5,0-5,5 knop!
I en "snabb" snittar du kanske 5,0-5,7knop å maxar 6,5-7knop!
Stor skillnad i verkligheten! Med snittar räknar jag fart som du håller konstant i ca 1timme i alla fall!

/Janne

OK. Det låter som ganska signifikanta skillnader. Några tipps på modeller som kan vara värda att fundera på för mig?

mvh

Nytt fint dyrt å snabbt tex: Lettmann Speedliner, Epic 18X,Commander type-S, VKV Segull Offshore/Elit, Trappers Barra-Q

Lite billigare blir det om du kan hitta nån beg VKV, Trapper å tex KS Vivian! Rätt snabba tar mkt last!

Du kommer säkert få fler förslag här! Nu ska jag ut på havet :)

/Janne

Du kanske kan tänka att din vikt + kanotens vikt + utrustning ≈ 155 kg. Det är vad kanoten bör fungera med i dagligt bruk för dig. Då räknat med att för motion och dagsturer behövs ~10 kg i form av paddel, kapell, ombyte och ev fika. Då behövs hyfsad volym på kanoten. Om du tar en kort kanot (< 5,0 m) så blir den bred eller djup och därmed lite tyngre att paddla. Tar du en längre kanot (> 5,5 m) så blir den lite slankare och oftast lite lättare att paddla. Upp till 3 knop är skillnaden försumbar men som Stuvarn redan skrivit så är det skillnad sen. I början kanske du inte funderar på det men om du fastnar för paddling så ger farten ett större område att utforska på en dagstur.

Kolla rodren och våga vägra dåligt roder! Fast det går att byta om man är lite händig som Unold i Danmark gjorde på sin Inuk.

Försök att kontakta paddelklubbar, uthyrare och Friluftsfrämjandet där du bor för att få prova några olika modeller. Är själv 195 cm lång och du bör prova om du kan få upp knäet ur sittbrunnen när du sitter. Det för att lättare ta sig i och ur.

Lyssna på råd men följ din egen vilja. ;-)

Hejsan,

tänkte följa upp med resultatet av kajakköpsfunderingarna.

Först, tack Janne och Erik för all information och rådgivning.

Jag tog rådet att provpaddla (och även provro för att jämföra med ett annat muskeldrivet flytetyg). För en ren novis är provpaddlande nog viktigt, men samtidigt är problemet att man inte vet vad man skall vara uppmärksam på - det är ju förhoppningsvis ett med tiden mera kompetent och kapabelt jag än den vinglande novisen som skall använda kajaken. Det första som slog mig var svårigheterna att kliva i och ur. Uppenbarligen utvecklar de sportarter jag ägnat mig åt på elitnivå de senaste åren ("Enarmslyft av Fjärrkontroll" och "Soffliggningsmarathon med stor Chipspåse") andra muskelgrupper än de man behöver för kajakande. ..

Efter moget övervägande har jag köpt såväl kajak, VKV Seagull Ocean, som roddbåt, eXplorer 4,6, så att jag kan jämföra i lugn och ro(!). Ocean verkar välbyggd och min kroppshydda passar in utan problem - med hjälp av "kliva-i-och-ur-pinnen" (Easy Kajak Enter). För närvarande uppskattar jag också "stödhjulen", men de åker nog av i dagarna.

Målsättningen att skaffa en billig flytfarkost gick åt helvete men förhoppningsvis kommer det att bli en kul och långvarig fritidssysselsättning.

Mors!

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg