balansträning

var ett råd jag fick av sjukgymnasten, apropå knäproblem.

Men hon sa inte
mycket mer än, stå på ett ben och blunda. Så illa
är det emellertid att när jag blundar är det bara sekunder innan
jag vacklar och då har jag svårt
att inse träningseffekten - den måste
ju bygga på gradvisa framsteg. Nån som har bra tips?

il C.
 
Prova att stå på ett ben med armar och kvarvarande ben utsträckta som ett x horisontellt. Hmmmm... alltså böj dig framåt 90grader och spreta med armar och ben....

Överkurs: Min sjukgymnast tipsade mig om att stå på ett ben, blunda och borsta tänderna. Effektivt men kräver ett högre utgångsläga.
 
En sån där rund platta man står på med en "boll" under är rätt bra för balansträning. Tror även de används för att stärka vrister, rehab etc. Finns olika vingliga varianter, de lär inte kosta så mycket. Lekte med en sån ibland när jag tränade kampsport.
 
Stå på ett ben när man blundar är nog lite svårt för de flesta, så jag tror inte det är ovanligt illa för dig =) Träna med öppna ögon först, så kan du börja blund när du verkligen behöver öka svårighetsgraden! Eller blunda bara en kort stund, och så längre och längre ju bättre du blir...
 
Om det inte funkar att blunda får du väl försöka börja med att istället göra nåt annat med blicken. Det handlar ju om att flytta "balanshållande" från ögonen till öronen (det är ju där balansorganen sitter). Stå på ett ben och läs en bok? Eller promenera och titta rakt upp i himlen? (Lite riskabelt kanske:)

Som kuriosa kan jag ju berätta om när jag var på balansundersökning på KS efter min hjärnhinneinflammation (de ville ju kolla om balansen tagit skada eller om det bara var hörseln). Där fick man sitta i en stol, ungefär som hos tandläkaren, i ett mörkt rum med en båge med röda lysdioder framför sig. Man skulle följa den lysande punkten med blicken och så rätt vad det var släckte de den och den som skötte undersökningen såg hur ögonen reagerade med hjälp av en IR-kamera.

Sen hade man också något på sig som liknade ett par slutna hörlurar och en liten slang in i örat. Slangen användes för att spola ljummet vatten in i örat (och hörlurarna var alltså till för att fånga upp vattnet som rann ut).

Där satt man då, stadigt i stolen, de röda lysdioderna släckta och så spolade de ljummet vatten i örat. Jag har aldrig i mitt liv varit med om att det snurrat så, jag var helt övertygad om att de höll på att välta stolen.
 
Böjt knä viktigt

Hej Peter!

Det som gör balansträningen effektiv för ditt knä är att när du kör balansövningar står med lite böjt ben. Annars är det lätt att balansträningen gynnar fotleden istället för knät. (vilket förstås också är bra).

Några förslag på bra övningar. (jättebra om du införskaffar för några hundralappar eller helt enkelt bygger din egna balansplatta, men det går också att vara utan om än inte lika effektivt)

* Stå med lätt böjt ben med öppna ögon och forma ex alfabetet eller siffror med det andra i luften

* stå med båda benen på plattan och gå upp och ned i störtloppsställning alt. benböj

* om tillgång till studsmatta, stå och studsa lite lätt utan att lyfta så mycket, övergå till att studsa på ett ben osv

* stå på kanten av ett stabilt bord eller liknande och gå ned i benböj på ett ben (så länge det inte gör jätteont)

Balansträning är väl kanske inte det roligaste som finns, men man kan göra det roligt. Jag har stått många många timmar och balanserat pga av knäproblem (fyra operationer i ett och samma knä). Tillslut kommer du att bli så duktig att du kommer att kunna träna blundandes. (tannborstningen är superbra, men glöm inte det lätt böjda benet! och kom ihåg att träna även det friska benet så att det inte blir sedbelastningar)
 
vattenträning...ett konstant lätt motstånd för rehabilitering som blir svårt att hitta på bättre sätt. det finns många balansövningar att göra i vatten som ger skonsam, stabiliserande träning för knän!
 
Yoga

Yoga är annars utmärkt balansträning. Finns flera varianter som inte är så flummiga utan fokuserar på träningsdelarna. Såg att SATS Sportsclub börjar med yoga nu i Sept som gruppträning.
 
Re: Böjt knä viktigt

emmafuruvik; sa:
Hej Peter!

Balansträning är väl kanske inte det roligaste som finns, men man kan göra det roligt. Jag har stått många många timmar och balanserat pga av knäproblem (fyra operationer i ett och samma knä). Tillslut kommer du att bli så duktig att du kommer att kunna träna blundandes. (tannborstningen är superbra, men glöm inte det lätt böjda benet! och kom ihåg att träna även det friska benet så att det inte blir sedbelastningar)

jag har ingen tanke på att träningen ska påskynda läkningen av mitt
onda knä (som nte är så ont längre); jag trodde
träningens syfte var förebyggande.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Balansträning Träning och hälsa 16

Liknande trådar