Jag söker en enkel, användbar åkteknik. Om nödvändigt med stavar, som jag dels själv kan använda, dels lära ut till andra, som har problem med skridskoåkningen.
Ja, min åsikt om stavar är ju känd, så det kan vi lämna därhän, eller till någon som gillar att åka med stavar. Säkert kommer någon att kommentera det ändå ;-)
Om man vill bli bättre rent åktekniskt som långfärdsskridskoåkare så är min uppfattning att det gäller att kopiera så mycket som möjligt av hastighetsåkare. Det finns inga som är bättre på att få till effektiv åkning på is. Det tog inte så många varv på ÖIP för mig att inse detta när gamla gubbar långt över 70 år med lätthet gled förbi mig, till synes helt utan ansträngning, samtidigt som jag tog i så jag blev blå i ansiktet av att försöka hänga med.
Titta så enkelt och effektivt kan kan åka. Två holländska tjejer är ute och njuter av naturis före julen http://www.youtube.com/watch?v=1vtgHj6rCEU
Nu är det inte alla som kommer att kunna åka så har bra (inte heller jag) men jag tog detta klippet som exempel på teknik att sträva efter. Självklart kommer man inte att orka åka i den kroppspositionen en hel dag, men om man plockar åt sig en del saker så blir livet genast lättare. Böj på knäna för att bli stabil och öka skärets längd. Kryp ihop så mycket du orkar och kan för att minska luftmotståndet Isättning på ytterskär. Lång glidfas. Maximera sidokraften genom att utnyttja tyngden i kroppen när den faller åt sidan. Lyfta hela skridskoån samtidigt, och sluta för guds skull upp med tåfjutten. Cirkelformad rörelse bakom koppen vid återföring av skridskon
När det gäller teknik för att åka skridskor så är teorin ingen hemlighet, och man kan läsa sig till mycket på nätet. Att få till praktisk hjälp kan vara svårare. Som jag skrivit i något inlägg tidigare så är det en god idé att ta kontakt med en skridskoklubb för att få praktiskt hjälp med undervisningen.
Alla kan ju ha sin definition av "enkel och användbar". Enkel att förstå ? Enkel att lära sig ? Enkel att använda ?
Tekniken för att åka skridskor bygger i mångt och mycket på balans, kroppsposition och timing. Teoretiskt går det relativt enkelt att förstå, men man måste räkna med att det kostar tid och engagemang att lära sig. Jag tror inte på någon 'enkel' genväg där.
Så, nu väntar jag bara på invändningar från Paul ;-)