Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Låter som oket ligger på skivan. Lossa skruvarna till oket lite och försök centrera det. Man kan se från ovansidan hur skivan ligger i oket, så kolla där först om det ser ut att skivan ligger på. Det är pilligt men det går...
När skivbromsar ligger på så är ofta problemet byrålådeeffekt p g a skit. Rengöring och återmontage rekommenderas. Tycker du att det verkar för svårt gå till en verkstad, men jobbet i sig är inte speciellt svårt, du behöver lite verktyg, bromsregöringsmedel, ren arbetsplats och lite egensaneringsmedel när du väl fått grejorna på plats. MTB och cykelmekarhandböcker beskriver hur jobbet görs.
go tur
När skivbromsar ligger på så är ofta problemet byrålådeeffekt p g a skit. Rengöring och återmontage rekommenderas. Tycker du att det verkar för svårt gå till en verkstad, men jobbet i sig är inte speciellt svårt, du behöver lite verktyg, bromsregöringsmedel, ren arbetsplats och lite egensaneringsmedel när du väl fått grejorna på plats. MTB och cykelmekarhandböcker beskriver hur jobbet görs.
go tur
Ja håller med att helrengöring inte är fel.
Tycker också man ska försöka själv så lär man sig meka på köpet och kan fixa de flesta fel ute i skogen med en litet multiverktyg.
Ok, tack för svaren, prövade lossa lite på skruvarna till bromsoket, då rullar det på bra, men oket sitter ju inte helt fixerat då utan är lite löst, kanske inte så bra? Försöka centrera låter som en idé att pröva.
Cykeln är helt ny och endast vart i skogen med den en gång, så rengöring känns inte som det borde behövas eller?
Ok, tack för svaren, prövade lossa lite på skruvarna till bromsoket, då rullar det på bra, men oket sitter ju inte helt fixerat då utan är lite löst, kanske inte så bra? Försöka centrera låter som en idé att pröva.
Cykeln är helt ny och endast vart i skogen med den en gång, så rengöring känns inte som det borde behövas eller?
Såvida du inte hela tiden cyklat i lerpölar.. Annars så tycker jag inte det. Lossa oket lite grann, krama åt bromsen och skruva åt, släpp sen. Kolla om det blev centrerat, det är inte alltid det blir, men funkar ofta för mig som har speciella brickor. Det är pilligt men med lite tålamod så går det..
Så fort det kommer vatten och grus etc börjar det låta och gnissla. Bromsa några gånger så brukar det ge sig.
Att bromsen fram eller bak ligger på efter du varit ute är vanligt, lättast gör du så att du rengör med vatten och sedan gör du en "kalle anka-justering" som Leo skrev om
Lossa de två skruvar som håller bromsen på plats så den liksom är "lös", tryck in bromshandtaget och håll det intryckt medan du skruvar fast skruvarna igen....släpp bromsen och bromsa en 4-5 gånger och snurra hjulet så brukar det sluta "ta emot på skivan"
Det brukar jag få göra varje gång jag har cyklat ett riktigt pass i skogen/fjällen