Baginbox

Hej!

Jag har läst här på Utsidan att somliga bär med sig vatten i gammal urtvättad baginbox (3l vin-påse). Hur tvättar ni ur dessa? Hur får ni dem torra? Det blev ju några påsar över efter midsommar, och jag tänkte ta med vatten i en sådan när jag skall ut och paddla. Men när jag skall tvätta rent den så verkar den inte gå att öppna utan att förstöra påsen eller tappen.
Hjälp...

daniol74; sa:
Hej!

Jag har läst här på Utsidan att somliga bär med sig vatten i gammal urtvättad baginbox (3l vin-påse). Hur tvättar ni ur dessa? Hur får ni dem torra? Det blev ju några påsar över efter midsommar, och jag tänkte ta med vatten i en sådan när jag skall ut och paddla. Men när jag skall tvätta rent den så verkar den inte gå att öppna utan att förstöra påsen eller tappen.
Hjälp...

Det finns lite olika varianter på tappen. Jag har sparat en där tappen är av gummi och går att bända av "plastpåsens" hals. Jag minns tyvärr inte vilket vin det var. En del har en hårdplasttapp som jag inte lyckats få av på något bra sätt. Finns säkert flera. Bara att testa med nya sorter! Ställ frågan till personalen i systembutiken. De brukar ju kunna ge råd om vad som passar. :)

Tyvärr har jag inte lyckats tvätta ur den riktigt bra. Tipset jag provade var att använda bikarbonat i ljummet vatten. Jag kanske inte tog tillräckligt mycket för den doftar fortfarande rödvin. Kanske någon kan ge lite mer detaljer kring reningsprocessen?

Hjälp, nu har man avslöjat sig som lortgris oxå. :)

Mvh
Peter P.

pal2; sa:
..Tyvärr har jag inte lyckats tvätta ur den riktigt bra. Tipset jag provade var att använda bikarbonat i ljummet vatten. Jag kanske inte tog tillräckligt mycket för den doftar fortfarande rödvin. ...Mvh
Peter P.

"Vitvinspåse" borde vara lättare att rengöra...

/M

Byt ventil!

Hej!

Jag har labbat en del med vattensäckar enligt återbrukstänkande och började med påsar för läsk-essens.
Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15024. Dock har jag upplevt att det vore bättre med lite mindre påsar varför jag helt enkelt avlägsnat ventilen ur några mindre säckar, bl.a. vinsäckar, slaktat några av mina stora (>10 liter) säckar och flyttat skruvkorksventilen från dem till vinsäckarna. Det gick bra att pressa i dem med en enhandstving.
Fördelar med de mindre säckarna är, förutom hanterbarheten, att jag har bättre koll på hur mycket vatten jag har kvar.

Mvh Harald

Det finns nya att köpa i butikerna där man köper vinsatser för hemmatillverkning.
Jag vet inte kvaliteten, jag sâg dom när jag köpte annat där :)

Du behöver två vinsäckar! Den ena tar du bort ventilen från genom att skära upp yttre delen runt ventilen. Då har du en hel ventil! Fila sedan "flänsen" på ventilen så att den inte fastnar när du sätter tillbaka den. På den andra bagen slaktar du ventilen utan att skada ytterhöljet. Kan vara lite knepigt, men med lite trixande går det. Då har du en hel bag och en hel ventil. Skölj ur, fyll med vatten!

En annan tänkbar variant

Jag har ett annat förslag där man gör en egen form av vatten påse. Om man klipper bort och blötlägger den skruvkork som finns på Bravo juice 2liter så borde man kunna klippa ut ett hål i tex en sjösäck från Biltema(drybag)119kr och limma fast "öppningen" där .Sen så tar man den dricka kork som man får på flaskorna med "köp vatten" och skruvar på vips så har du en vatten påse med ventil.
Om man gör så här så får man en vattenpåse där har du en stor öppning i säcken så att man lätt kan diska den och det går snabbt att fylla den i tex en fjällbäck.
Vet inte om det funkar i praktiken men det kan ju vara värt att testa. Om någon testar det så kan ni ju skriva och berätta om det gick eller inte

Rickard

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg