Bag in box

Kan man få några vintips :)
Vad ska man köpa för vin för att få en påse med gummilock? Det har jag aldrig sett, brukar mest få den tredje varianten med vridkran.

Och så undrar jag - hur bär ni er åt för att få ut det sista ur påsen? Vinet alltså, inte vattnet :)
Jag brukar alltid klippa sönder påsen, snål om dropparna som jag är.
Sen är den inte vidare brukbar som ämbar...

Hmmm... låt se nu... för att testa sig fram till det optimala BiBen så måste vi alltså ta hänsyn till åtminstone krandesign (här finns minst 4 varianter vad jag vet, varav tre (hårdplastkranar) "riskerar" att kräva 2 BiBar för att bygga en till vattenändamål) plus påstyp (chips/plast/dubbel plast). Det ger väl 7*3=21 BiBar att jobba sig igenom den närmasta tiden för att hitta den optimala lösningen... Låter angenämt, kanske kan man vara klar till nyår ;)

Jag testade att fylla min UTAN att ha sönder den eller försöka få loss kranen, för det insåg jag ganska snart att det inte gick. (Ville inte heller försvaga en konstruktion som bevisligen är hållbar)Under rinnande vatten gick det riktigt bra att fylla den. Vattnet rann lätt genom kranen när man höll den i öppet läge. Att däremot försöka fylla den på samma sätt som en flaska, genom att hålla den helt under vatten, visade sig däremot vara helt hopplöst, vilket säkert någon mer tekniskt begåvad än jag kan förklara orsaken till (trycket, på något vis). Men har man bara något att hälla med - t.ex en liten Festisflaska, så ska det inte vara några problem. Lite pillrgt, men inte mer än att man kan leva med det. Jag fyllde och tömde den ett par gånger med helt vanligt ljummet vatten och skakade lite, och sedan var vinsmaken borta.

Glömde kolla hur många liter som gick in (man kan ju ha blivit lurad på uppgiven vinmängd!), men jag fyllde den helt full.

Senast ändrad:
Testade bag-in-box som vattenflaska för några år sedan eftersom pris och vikt tilltalade mig. Men när den hade stått i torkstället hemma i köket en vecka eller så utan att bli helt torr inuti blev jag lite fundersam eftersom en fuktig miljö ju är ganska bra för bakterietillväxt. Men om man bara använder den för vatten när man är på vandring är det säkert inga problem. Till nästa tur kanske man kan ta en ny, så slipper man oroa sig för att den ligger och småjäser i källaren under sex månader.

Jörgen

Jag minns tyvärr inte vad det är för vin som har den där gummikorken, det kan vara så illa att den korken inte ens används längre.

Fyller i fält gör jag genom att använda en av mina Festis-flaskor. Jag har normalt alltid två festisflaskor sitter på ryggsäckens remmar så BiB-påsen är för "extra" vatten.

Torkning efter disk är det största problemet (näst efter att det ibland kan läcka lite från korken). Jag brukar därför göra den sista sköljningen med klorinvatten.

Men det går att torka om man ser till att få luftväxling på något sätt (jag har klippt sönder en plastflaska i remsor som jag pillar in i påsen så de håller upp den och luften kan cirkulera, men jag tror att ett effektivare sätt vore om man kunde stoppa in en slang som blåser in torr luft längst in i påsen).

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg