Bag in box

Jag har roat mig med att göra en vattenbehållare av två "Bag in box"-påsar. Jag hade tänkt att använda den vid vandring. Den väger 36 gram och det går att fylla den med 4,5 liter.
Ni som har använt er av den här lösningen, vad har ni för erfarenheter av att använda den vid vandring?
Hur hållbar är den?
Törs man ha den i ryggsäcken med litet(0,5-1 liter) vatten i eller bör man endast använda den vid lägerplatsen och bära den tömd under vandring?
/ Bertil

I somras använde jag en gammal innerpåse till en bag-in-box som vattenhämtare. Det var ingen positiv erfarenhet. För att bli av med vinlukten och smaken i påsen gav jag mig på att diska den. Resultatet blev att allt vatten som varit i påsen smakade av en blandning av rödvin och diskmedel. Det hela slutade med att jag införskaffade en camelbak unbottle 3 liter när vi kommit hem (fick nämligen tag i en till kalaspris). Hållbarheten var dock okej, där hade vi inga problem. Så lyckas du bara bli av med vinsmaken i påsen funkar det säkert bra. Vi hade dock en liten tygpåse runt den, för att skydda den mot revor.
[Ändrat av JonathanW 2006-02-02 kl 20:16]

Det finns faktiskt att köpa "tomma". Hittar inte sidan nu, men det var nån butik som säljer öl/vinsatser och sånt. De hade både webbutik och vanlig butik och det fanns BIB upp till 5 liter har jag för mig.

Men de jag använt hittills har varit urdiskade och jag har inte haft några problem med att få bort vinsmaken. De problem jag haft har varit att få bort "kranen" utan att skada den eller påsen.

En modell som jag använt har liksom en "gummihätta" som kran, går utmärkt att gå bort och sitter lite tätt som förut när man sätter tillbaka.

Andra har en plastkran och den är betydligt svårare att få bort. Lösningen blev att ta kranen från en påse och påsen från en annan. Då slaktar man en påse och en kran alltså. Sen har kranen liksom en "fläns" som man behöver putsa bort med en hobbykniv eller nåt för att kunna återanvända den fler gånger. Det är alltså den flänsen som inte går att dra ut annars.

När jag har diskat har jag fyllt med varmvatten och maskindiskmedel (det "fräter" bättre än handdisk) och sen låtit stå nån timme innan jag sköljt ordentligt med varmvatten och sen låtit torka. Torkandet är det största problemet, jag har klippt till spiralremsor av plastflaskor (inte PET utan "vita" plastflaskor, som det varit linsvätska i, det blir inte så vassa kanter på dem) som jag pillar in i påsen så den hålls öppen och fukten kan ventileras ut.

Efter användning brukar jag skölja ur med klorinlösning, det gör inte så mycket om det är lite kvar då sen.

Det finns olika material i påsarna. De som jag använder är rätt tjock ofärgad plast, men det finns de som är av "silverfärgad" plast (typ som chipspåsar) och de gillar jag inte (det är så svårt att se att man fått rent, och jag tycker den plasten känns skörare).

Har inte haft några problem med att en påse gått sönder, men jag misshandlar dem ju inte heller. Brukar ha dem ligga i en vanlig plastkasse så man lyfter i kassen normalt. Jag använder dem dock främst "i lägret". Under vandring har jag två stycken 60 cl Festis-flaskor på ryggans remmar och en 50 cl MER-flaska (med stor öppning) i ryggan (den är dl-graderad med spritpenna på utsidan och jag har kökets vindskydd rullat runt den).

Ganska svåra att få rena, men funkar bra om man inte hanterar dem alltför ovarsamt. Ett tips är att ha bib:en i en tygpåse. Lite ökad vikt, men skyddar bra mot revor och småhål.

Att få påsarna rena har inte varit mitt problem.
Däremot att få dem att hålla. En påse var av dubbel plast. Den verkade bra, men tyvärr så blev det läckage
mellan de båda plastlagren så den fick jag kassera. En var av typen chipspåse som nermander nämner ovan. Den
kastade jag direkt. Den som jag nu tänkte använda verkade bra, men nu har jag upptäckt att den läcker litet, visserligen mycket litet, men ändå.
En av mina frågor var:
"Törs man ha den i ryggsäcken med litet(0,5-1 liter) vatten i eller bör man endast använda den vid lägerplatsen och bära den tömd under vandring?"
Jag tror svaret är att man ska inte ha vatten i den annat än vid lägret.
Hitintills har jag bara provat BIB:ar med plastkran.
Skulle vara intressant att prova modellen med "gummihätta" som nermander refererar till.

Jag har alltid använt plastflaska, typ fältflaska.
Den väger 130 gram och rymmer 1 liter. Den är jag inte rädd att trycka in i bottenfacket tillsammans med tält,
sprit till köket, regnställ m.m. Den flaskan har en bra form.
Jag hade emellertid tänkt kapa litet vikt. Kanske ersätter jag "fältflaskan" med 2 st 60 cl Festis-flaskor. Då kapar jag ju i alla fall några gram :)

/ Bertil

De gånger jag upplevt läckage har jag konstaterat att det faktiskt är kranen som läcker. Alltså inte själva kranfunktionen utan monteringen av kranen.

Men visst innebär det att man inte riktigt vågar ha den ligga hur som helst i packningen. Men eftersom jag packar det mesta i en svart (grå egentligen) sopsäck i ryggan så får vattenpåsen de gånger den packas ner med vatten i ligga ovanpå denna tillsammans med blött tält och annat som hamnar där.

Kan ju tillägga att Festis-flaskorna har två fördelar.

Det ena är att de väger lika mycket som en halvliters PET (i alla fall de som jag vägt) men de rymmer 6 dl.

Det andra är att "spåret" gör att de går bra att fästa på en del sätt.
http://nermander.homeip.net/bilder/festis1.jpg

[Ändrat av nermander 2006-02-05 kl 19:21]

Typiskt

Här sitter man lite halvlullig en fredagkväll med en tom bag in box och tror att man har uppfunnit hjulet alldeles själv, och så visar det sig att andra redan har provat!

Jag tänker i alla fall ta med mig en tom på nästa tur och se hur det funkar för mig. Om man nu kan ha den som lägervattenbehållare, kudde eller vad det nu kan vara. Det jag tycker verkar vara den största fördelen jämfört med t.ex. en stor PET-flaska, är att den tar så väldigt liten plats hopknycklad.

Sitter också lite halvlullig och funderar på hur jag skall få loss tappen på påsen så jag skall kunna fylla den?
Eller skall man skära sönder påsen, diska ur den och fylla den med vatten och sedan tejpa/limma igen den?

//Peter

Jag har roat mig med att göra en vattenbehållare av två "Bag in box"-påsar. Jag hade tänkt att använda den vid vandring. Den väger 36 gram och det går att fylla den med 4,5 liter.
Ni som har använt er av den här lösningen, vad har ni för erfarenheter av att använda den vid vandring?
Hur hållbar är den?
Törs man ha den i ryggsäcken med litet(0,5-1 liter) vatten i eller bör man endast använda den vid lägerplatsen och bära den tömd under vandring?
/ Bertil

Helt klart bättre att ta med sig fulla "Bag in Box"... 4.5 liter vin räcker några dagar på en vandring. Har egentligen inte gjort någon vandring med Bag in Boxar men har cyklat långt med sådana och de håller bra.

/Stellan

Sitter också lite halvlullig och funderar på hur jag skall få loss tappen på påsen så jag skall kunna fylla den?
Eller skall man skära sönder påsen, diska ur den och fylla den med vatten och sedan tejpa/limma igen den?

De påsarna som jag gillar bäst (till vänster på bilden) har ett gummilock som kran, de är jätteenkla att få upp.

Såna med en kran i hårdplast (till höger på bilden) får man lov att använda TVÅ påsar för att få en fungerande. På den enda påsen bryter man sönder kranen (jag tar en flacktång och vrider så att korken liksom kollapsar och går att få ut) och på den andra påsen skär man sönder påsen och trycker ut kranen innifrån. Sen får man på den lösa kranen skära/fila ner den fläns som sitter längst in och normalt gör att den sitter som berg.

waterbags.jpg

Tidigare i höst var jag ute några dagar med en gymnasieklass i Funäsdalsfjällen i egenskap av lärare under deras fjälutbildning. Under en lunchrast hör jag några av eleverna prata om "bag in boxen" som en av killarna hade med sig. Självklart kunde jag inte acceptera att eleverna hade vin med på skoltid och gick dit för att konfiskera vinet. Jag hade svårt att hålla mig för skratt när det visade sig att killen hade med den tomma innerpåsen för att använda som uppblåsbar kudde.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg