Bäver i Mälaren?

Paddlade förbi Sotholmen idag - belägen mellan Lovön och Blackeberg - och konstaterade att ett antal träd såg ut att vara fällda av Bäver.
Såg inte skymten av något bo men det kan å andra sidan ligga osynligt...
Någon som har sett Bäver i Mälaren eller har idéer om det.
Kanske bara jag som tycker det är speciellt med Bäver tätt intill Stockholm
/tobbe

Det stämmer nog bra det. Vi har gott om bäver här runt om Västerås och man stöter på dem ganska ofta när man är ute och paddlar.

Fast vi behöver inte bara paddla för att se dem. De har ett bo bakom kanothuset och vid ett tillfälle i somras satt en bäver i strandkanten helt lugnt och mumsade på en pinne endast 5 m bort! Ungdomarna hojtade naturligtvis en del vid upptäckten men den brydde sig inte nämnvärt. Riktigt rolig upplevelse faktiskt :)

Bäver är ganska vanligt i Stockholmstrakten och finns närmare stan än så. Den är till och med så vanlig att vattenreningsverket på ett ställe får begära återkommande dispanser för att ta bort en bäverfördämning i deras utloppsmynning...

Bäver är ganska vanligt i Stockholmstrakten och finns närmare stan än så. Den är till och med så vanlig att vattenreningsverket på ett ställe får begära återkommande dispanser för att ta bort en bäverfördämning i deras utloppsmynning...

Lite intressant med vårt samhälle när de inte kan få en generell dispens att hålla mynningen fri utan måste begära tillstånd vid varje enskilt tillfälle. Ungefär som inflygningen till Skavsta flygplats som inte får flyga över några fågelskyddsområden men gärna över tätbebyggt (människor) område.

Ett liknande exempel på samhället är när Veterinärhögskolan blir fällda för diskriminering när de försöker följa reglerna om att utjämna den ojämna könsfördelningen på utbildningen. Ibland känns det som Moment 22 - oavsett hur man gör blir det fel.

Det kanske blev lite off-topic men det kändes skönt att skriva av sig ;-)

I sjöarna i Nackareservatet är bävern etablerad, jag har hittills kunnat konstatera en hydda (i Ulvsjön). Fler finns nog, kanske någon annan här på Utsidan vet? Fällda träd ser man vid flertalet sjöar i Nackareservatet och även på andra håll i söderort, t ex sjön Magelungen.

Även norr om stan verkar bävern vara på frammarsch. Jag har sett simmande bäver och fällda träd
vid Rösjön i Sollentuna. Dock ingen hydda. Även vattensystemet kring gamla Hagbytippen i Täby har haft påhälsning av fällda träd att döma. I Bodalsån vid Bergshamra söder om Norrtälje har bävern också etablerat sig. Alldeles i närheten av där Roslagsleden passerar över ån såg jag för ett par år sedan en bäver och en hydda.

Det är kul att bävrarna verkar trivas så nära stan!

I sjöarna i Nackareservatet är bävern etablerad, jag har hittills kunnat konstatera en hydda (i Ulvsjön). Fler finns nog, kanske någon annan här på Utsidan vet? Fällda träd ser man vid flertalet sjöar i Nackareservatet och även på andra håll i söderort, t ex sjön Magelungen.

Jag känner till 6 bäverhyddor i sjöarna och kanalerna i Nackareservatet + Järlasjön förutom den du nämner med omgivningar. Vet inte vilka som är bebodda just nu. Finns gamla trådar att läsa.

Thure

Garnsviken

I ett litet dikes- och åsystem som rinner ut i Mälaren vid Lövstaholm i övre delen av Garnsviken har jag sedan ganska lång tid tillbaka sett spår av bäver.

De verkar flytta på sig ganska friskt. Rösjöbävern var där enbart under sommaren 2008, sedan försvann den. Såg den på ganska nära håll när den simmade under kajaken vid ett par tillfällen. Rösjöbävern fällde bara 3-5 mindre träd. För övrigt åt den vattenväxter. Finns gott om bl.a näckrosor.

Kaninholmen i Edsviken fick besök för några år sedan och den fällde ganska många stora träd.

Ser ut som bävrarna flyttar på sig mellan de olika sjöarna via diken och våtmarker. Edsviken har förbindelse med Rösjön, Fjäturen, Vallentunasjön, Edsviken etc.

Nej

Vallentunasjön har inte förbindelse med Edsviken. Vallentunasjön rinner ut via Norrviken, Edssjön Väsbyån Oxundasjön till Rosersbergsviken av Mälaren. Fjäturen rinner också ut via Norrviken. Du kan kolla på t ex www.gis.lst.se/vattenkartan bocka huvudavrinningsområden och delavrinningsområden samt gör delavrinningsområden aktiv och uppdatera.

Men naturligtsvis så kan bävrar vandra över vattendelare.

Thure

Hur ser bäverhyddor ut

Verkar som det finns en hel del observationer av bäver, kapade trän och hyddor.
Var bygger bävern bo om det inte är grunt strömmande vatten då den dämmer.
/tobbe

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg