http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit
Otroligt informativ kanal för dom som har problem och vet om det, men har inte riktig hittat rätt sätt att handskas med dom. Bl. a. löpning, styrketräning, simning mf. l. tas upp.
Jag kan snabbt prata lite om min erfarenhet av stretching, värt att tänka på är att jag endast håller på med tyngdlyftning, men en gång i tiden har jag faktiskt sprungit!
För det första tycker jag inte om ordet "stretching" för det ger mig en bild av en människa som står och stretchar sina hamstrings i 10 minuter, vilket är minst sagt lite missvisande. Det jag snarare brukar hålla på med är rörlighetsträning som uppvärmning. D.v.s. att om jag ska hålla på med knäböj eller liknande övningar så gör jag kroppsviktsövningar under uppvärmningen som liknar själva rörelsen jag ska hålla på med under träning.
Låt nu säga att mina främsta problem för att uppnå god position vid knäböj är att jag har fruktansvärt stela höfter och vader/hälar, då borde jag alltså köra övningar under uppvärmningen som öppnar upp höften och sätter lite krav på rörlighet i underbenen. Det jag gillar med San Francisco Crossfit är att dom har lagt upp ofantligt mycket vids så det finns troligtvis någonting intressant för de flesta.
Hursomhelst, du borde varken se på stretching som något jättebra eller jättedåligt, det har sin plats inom olika områden om det faktiskt är så att man saknar rörlighet någonstans. Det som kan vara värt att påpeka är att man förlorar lite av den explosiva förmågan hos musklerna om man stretchar hårt innan ett pass. Den skillnaden är nog dock väldigt marginell och helt obetydelsefull för en långdistanslöpare.
I ditt fall när det gäller löpning(eller cykling eller whatevs) så skulle jag snarare rikta in mig på uppvärmningar som faktiskt liknar rörelsen du tänker att göra under själva träningen, d.v.s. löpning(eller cykling eller whatevs). Som flera nämnt innan så finns det inga positiva dokumenterade effekter av stretchning direkt efter ett pass.
Mitt tips är helt enkelt att kika lite på youtube, det finns massor att prova! Det som funkar för andra behöver inte nödvändigtvis funka för dig, så snöa inte in dig på något bara för att någon sagt att "man ska" göra si eller så.
Smakprov:
http://www.youtube.com/watch?v=01h9SFf0VNA