Spöket; sa:Angående tighta kläder - tänk på att det är knepigt att få av en plurrad person tighta kläder, speciellt om personen är nerkyld och inte kan hjälpa till själv.
Det är heller ingen höjdare att försöka få på en plurrad person tighta och torra kläder.
Man får göra sina avvägningar. Intressanta aspekter som tas upp. Tight kring handleder, tätt i midjan etc är definitivt något att tänka på.
MvH
Aina
Ja, det är inte lätt att prioritera. Men säg att man har en "våtdräkt" skulle inte den kunna sitta på en stund efter badet? Den isolerar ju bra och med vindtät klädsel utanpå det bör man kunna få lite tid på sig innan man måste byta om. Med våtdräkt bör man heller inte vara kraftigt nedkyld när man kommer upp?
Jag vet inte, det vore intressant att vinterbada med våtdräkt. Det lär bli en chock som alltid då man väl hamnar i kallt vatten men ganska snart borde det bli uthärdligt.
Ombytet bör vara noga genomtänkt också det, inga jeans och en gammal toppluva i bomull precis. Det är ju skarpt läge när de väl kommer till användning även om det förhoppningsvis är sällan eller aldrig. Jämför med reservpaddel vid paddling, det bör vara en bra paddel eftersom förhållanden säkert är tuffa då den kan beövas, dvs. ingen avlagd dålig paddel som man ändå inte har användning för.
Ombyte, rymliga fleecekläder som värmer gott även om man inte blivit helt torr, och så ett vindtätt skikt på det, kan också vara lite ledigt.
Självklarheter för de flesta men jag är säker på att "ombyte" tolkas lite hur som helst och att det inte alltid är ändamålsenliga plagg som ligger i gruppdeltagarnas ryggsäckar.
En "klädsax" som alltså är till för att klippa upp kläder med vore en billig investering och rimlig att lägga till utrustningen.
Ang. mobiltelefoner så finns det i en större grupp säkerligen flera som har möjlighet att larma. Men för att vara på säkra sidan kan jag rekommendera ex. Boxit som är ett mobilfodral som håller telefonen flytande och du kan tala i telefonen med fodralet på. En bra säkerhetsdetalj som torde ses som obligatorisk för de som vågar sig ut ensamma eller i par.
(Jag är partisk i frågan då jag säljer sådana men jag hoppas att det inte tas illa upp eller som förtäckt reklam i en så allvarlig diskussion som denna- jag anser att det är en bra produkt som förtjänas att omnämnas här och det finns ju fler åf än jag)
Jolleseglare är ju utsatta och seglar ofta så fort det finns öppet vatten. Och har man kappseglat jolle vet man att det kan var nog så svettigt. Kan de köra med torrdrökt borde även en skridskoåkare kunna det.
Återigen vore det intressant att prova att bada med torrdräkt som med våtdräkt.
Det vore kanske något för skridskoklubbarna att arrangera. Plurrningsövningar vinteritd där man har möjlighet att låna våtdräkt, torrdräkt och så sin egen vanliga klädsel så man får prova på skillnaden i att bada med dess. Jag misstänker att det skulle kunna få en och annan att dra på sig en torrdräkt i fortsättningen. Skillnaden borde vara brutal.