Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag gissar att om man inte förmår värma upp luften i det uppblåsbara tillräckligt så kanske det blir varmare med cellplasten överst. Men av ryggkomfortskäl hade jag föredragit uppblåsbart överst - följsammare mot ryggen och cellplasten närmast marken.
Håller dock med om att liggunderlaget är väl så viktigt när man sover ute i kyla, kall underifrån är svårt att kopmpensera med en avkroppstyngd sammanpressad sovsäck
Håller dock med om att liggunderlaget är väl så viktigt när man sover ute i kyla, kall underifrån är svårt att kopmpensera med en av kroppstyngd sammanpressad sovsäck
Jag kombinerar alltid så att jag använder två något tunnare dunsovsäckar på vintern istället för en tjock vintersovsäck.
Dels använder jag innersovsäcken som sommarsovsäck och yttersäcken (som är lite större och varmare) under höst/vår. När jag sedan kombinerar säckarna får jag en riktigt varm vintersäck som går att reglera på många olika sätt.
Jag kan öppna eller helt krypa ur innersäcken om det blir för varmt, eller bara öppna yttersäcken. Om man väljer att bo en natt i stuga använder jag bara en av säckarna.
Jag kombinerar alltid så att jag använder två något tunnare dunsovsäckar på vintern istället för en tjock vintersovsäck.
Dels använder jag innersovsäcken som sommarsovsäck och yttersäcken (som är lite större och varmare) under höst/vår. När jag sedan kombinerar säckarna får jag en riktigt varm vintersäck som går att reglera på många olika sätt.
Jag kan öppna eller helt krypa ur innersäcken om det blir för varmt, eller bara öppna yttersäcken. Om man väljer att bo en natt i stuga använder jag bara en av säckarna.
Hm, var inne på liknande lösning först. Men lutar mot en Glaciar 1000 säck för -11 komfort och -19 limit (alltså man)
Vilka tempgränser har dina? Kollar man på tempstatistik för sarek i mars-april ligger snitter på dryga minus 10 grader. Så ett spann mellan 0 till -20 är väl kanske vettigt att förvänta sig. Då borde väl ovanstående säck funka för mig?
Jag har en gammal Bergans senja ice som jag tror hade en komfort temp på ca -7 när den var ny.
Den har jag som yttersäck. Som innersäck har jag en nyare marmot pallisade med en komforttemp på ungefär något liknande. Kombinationen blir riktigt varm och klarar även midvinter-temperaturer.
Stirra dig inte blind på temperaturgränserna bara. Ofta är de optimistiskt beräknade. Sedan blir sovsäcken alltid fuktig när man ligger i tält. Det är inte alltid möjligt att lufta/torka den varje morgon.
Man kan också komplettera en lite tunnare sovsäck med att sätta på sig dunjackan och ett par täckbyxor ifall det blir lite kallare.
Vårvinterturer till fjälls kan bjuda på temperaturer som varierar allt från -25° till +10°. Bara att förberda sig på alla tänkbara senarior.
Jag har en gammal Bergans senja ice som jag tror hade en komfort temp på ca -7 när den var ny.
Den har jag som yttersäck. Som innersäck har jag en nyare marmot pallisade med en komforttemp på ungefär något liknande. Kombinationen blir riktigt varm och klarar även midvinter-temperaturer.
Stirra dig inte blind på temperaturgränserna bara. Ofta är de optimistiskt beräknade. Sedan blir sovsäcken alltid fuktig när man ligger i tält. Det är inte alltid möjligt att lufta/torka den varje morgon.
Man kan också komplettera en lite tunnare sovsäck med att sätta på sig dunjackan och ett par täckbyxor ifall det blir lite kallare.
Vårvinterturer till fjälls kan bjuda på temperaturer som varierar allt från -25° till +10°. Bara att förberda sig på alla tänkbara senarior.
Om du letar efter något billigare - hade Carinthia Defence 4 i samband med sommarsovsäck i Sarek förra Mars, typ -20 grader och inga problem alls plus super robust och mycket plats i säcken
Jag har en Marmot never summer som jag är nöjd med. Limit på -20 enligt specen och den har hållit för det när jag testat. Denna är lite billigare än de alternativ som presenterats och jag tycker att det är ett väldigt prisvärt alternativ i dun, så kan rekommendera den.
Marmot - Köp Kläder, Sovsäckar, Tält & utrustning från Marmot online hos Outdoorexperten. Brett utbud av friluftskläder & utrustning för dam, herr & barn online. Alltid snabba leveranser & fri frakt över 500 kr!
På pappret ser Glacier bra ut och Mountain Equipment gör bra dunprodukter.
Vid -15 och en veckas användande tror jag inte du kommer uppleva någon större skillnad på behandlat/obehandlat dun. Du bör ha för vana att torka ut säcken varje morgon oavsett.