I somras vandrade jag i Sarek, turen började i slutet av juni med att Skarin körde oss till Sitoälvsbron. Det var blött och regnigt men snön var inget problem. Det som däremot orsakade mkt problem var regnet. När vi väl kom fram till Alep Vassjajågåsj så såg vi på direkten att detta skulle bli ett svårt vad. Hade gått den övre vägen och stod på 1000 m nivån nära intill där den mest östliga förgreningen flyter samman med resten. Där var det allt för strömt, en läskig snölega låg kvar över vattendraget nedströms där allt flyter samman.
Jag vet att den går att korsa nere i dalen, men hur gör man på den här nivån? Hur långt ned måste man ta sig för att kunna vada. Kan tillägga att vi tog oss via Vassjavagge bort till Sitojaure och fortsatte vår vandring där. På vägen låg vi stilla i tältet i två dygn för att det regnade så mkt. Är mkt tacksam för svar om var jåkken enklast vadas.
Jag vet att den går att korsa nere i dalen, men hur gör man på den här nivån? Hur långt ned måste man ta sig för att kunna vada. Kan tillägga att vi tog oss via Vassjavagge bort till Sitojaure och fortsatte vår vandring där. På vägen låg vi stilla i tältet i två dygn för att det regnade så mkt. Är mkt tacksam för svar om var jåkken enklast vadas.