Tack för bra svar! Lät som att winnerwells titankamin är bra.
Hur gör man med sådana "rull-rör" om de behöver förlängas, eller det gör man inte? Om man har en kåta för 8-10 personer så rekommenderar helsport en piphöjd på 3,46 meter. Med den pipa som winnerwell har så blir totalhöjden enligt dem 2,7m.
Kanske svår fråga, och är ju efter tycke och smak men tänkte på om man kollar mått på kaminer, vilka ungefärliga mått anser ni är de minsta för att kaminen skall vara funktionell (lådans volym, längd och inkastets diameter)?
Är det viktigt att tänka på att välja storlek av kamin efter tält-storlek?
Vilken skorstens-isolations-lösning anser ni bäst, utanpåliggande rör eller isolationsmatta?
Jag har lite olika rökrör till mina kaminer, i olika längder för att användas i olika tält. Det längsta, som jag vet, som jag hittat i Sverige, som är "winnerwells egna" är 366 cm. (och det blir ju tom 20 cm längre än den rekommenderade höjden än vad helsport rekommenderar?) Det kan du hitta bl.a. här.
Vad det gäller kaminens storlek kan jag bara säga att jag tycker att "storleken har - trots förhoppningar om motsatsen - betydelse" Jag har använt winnerwells 11" kamin i mina två lavvus - varav den större är Seek Outside "Redcliff" - som är 4-6-personerstält, samt till ett litet 1-2mannatält (där jag tror märket är Mountain cattle - men det är alltså den minsta och billigaste lavvun för enmansbruk som marknadsförs av Röda Stjärnan).
Både Seek outside-kaminen (som köptes samtidigt som mitt "Redcliff", för att användas i det) och winnerwellkaminen (i 11" variant) fungerar utmärkt i det tältet, men jag skulle inte våga använda Seek Outside-kaminen i ett större tält än så - eller rättare: jag tror inte att det skulle bli lika varmt. Winnerwellkaminen är - enligt min uppfattning - bättre effektiv, och kyls framförallt inte av lika snabbt (som jag beskrev i mitt tidigare inlägg), varför jag tror att den skulle klara en sådan uppgift bättre.
Slutligen - i tält utan "stove jack" använder jag genomföringsrör (winnerwells egna lösning) i titan. Men i bägge mina egna tält (vilket är de tält jag använt kaminerna mest i) finns "stove jack" i silikoniserad glasfiber, så där har jag inte behövt använda det.
I helsports lavvu skulle jag använda winnerwells genomföring/värmeskydd.