Hej. Ett par erfarenheter från de två sista (titan-) kaminerna på din lista, då jag har bägge och använt dem båda med ett par olika lavvus jag äger. Här är mina 2 cent:
Seek outside:
Jag har den kamin som Seek outside omnämnt som "large" och den väger in på precis under ett kilo (med några gram). Den värmer bra och lätt att bära - MEN godset är RIKTIGT tunnt, varför den svalnar snabbt. Det blir rätt mycket "elda för kråkorna" i den och man måste mata den ofta. Jag själv tycker inte om sättet den monteras (med bitar som först kläms ihop med varandra i spår i kanterna, för att sedan skruvas och hållas ihop "i spänn" med genomgående skruvar som dessutom tjänstgör som ben till kaminen. Dels är det nästan omöjligt att få till det hela "helt jämnt", så att samtliga ben är lika långa och dels får man vingmuttrar på ovansidan av kaminen, som omöjliggör att kunna laga mat på den med "för stora" kärl som stekpanna etc.
Winnerwellkaminen då:
Jag uppskattar att - där jag köpte den - allt kom med i förpackningen (som t.ex. gnistskydd och skorsten) och för ett vettigt pris (runt 5700, om jag inte minns fel - jag köpte den på "General Prepper"). Då ingick en skorsten som var en bit över 3 meter, som jag fick korta ned för att användas till mitt tält (detta är ju å andra sidan ett enkelt jobb med en enkel kökssax och tar inte många sekunder att göra). Winnerwells kamin fälls ihop och behöver inga skruvar och/eller verktyg för att monteras. Det här har jag själv tyckt varit en av de största fördelarna. Dels står den jämnare på sina fötter (om än närmare marken) än vad seek outside-kaminen gör och dels är det mindre "fippel" med vingmuttrar som riskerar att tappas bort i naturen (något som hänt när kaminen skulle monteras av min son, och vi därför inte kunde sova i kaminvärme den natten). Jag gillar också lösningen med fästpunkter för staglinor i gnistfånget, som på den här kaminen alltså sitter i toppen, vilket gjort att kaminen stått stadigt även i riktigt hård vind, något jag saknat på seek outsides lösning (som vid en tur vred sig så illa av vinden att skorstenen vek skorstensinfästningen och gnistfällan/gnistfånget ramlade in i kaminen som resultat, då den på Seek outsides kaminer sitter i den lösa insfästningen, och under spjället).
Kaminen är betydligt tjockare i godset (och väger därför ungefär dubbelt så mycket som) än Seek outsides kamin. Det gör att den håller värmen längre och blir mer "bränsleekonomisk" att nyttja.
Nackdelarna blir å andra sidan att A) den inte kan fällas ihop lika "platt" som Seek outsides kamin, beroende på dels att den viks och dels att skorstensinfästningen är fastsvetsad "i lådan". och B) Den väger "mer". Samtidigt väger den - med skorsten - mindre än 2,5 kg med alla tillbehör, så det är fortfarande betydligt mer "bärbart" än "släpbart".
Slutligen:
Jag tycker bägge kaminerna har sin plats för respektive äventyr - de har fördelar och nackdelar jämfört med varandra. Personligen behöver jag sällan "räkna vikt" på de sista hektona på kaminen i tältet och föredrar därför winnerwell (nu mer, när jag har en sådan) just pga möjligheten att A) bygga ihop det snabbare - och utan skruv/mutterfippel - och B) hålla värmen längre i kaminen - och således tältet - med mindre ved och C) den går att förankra i backen och med staglinor i toppen som gör att skorstenen inte riskerar att bändas eller vikas vid hård vind.
Samtidigt förstår jag folk som tycker att "varje gram räknas" och att "ett tält får aldrig väga mer än 2 kg - inklusive kamin!" - och för dessa är Seek outside givetvis det givna valet.
PS jag har ägt min seek outside-kamin betydligt längre än min winnerwellkamin (5 år kontra ett halvt år), men jag har helt gått över till att använda winnerwell-kaminen när jag vill ha med en "vandringskamin i titan", även om den packar lite sämre och väger lite mer. DS