Bästa tältet för 2 pers + hund?

Hej,

Jag har en snabbfråga, jag ska införskaffa ett tält för 2 personer samt en hund, som ska sova i absiden är det tänkt. Det är en 40kg's jakthund så han ska få ligga där är det tänkt. Han sover som en stock så det passar bra. Men jag undrar vilket tält som passar bäst för det ändamålet?

Jag har letat runt och läst massor med inlägg och vad jag kan komma fram till så är ett Hilleberg Nammatj 2 GT det mest optimala? Jag är väldigt ny på det här området så skulle gärna höra lite kommentarer och tankar kring det. Är det ett bra köp, eller finns det något annat kanske?

Tack på förhand!

Hej,

jag har ett Bergans Compact 3 som jag använder när jag, sambo och 24 kg Tollare är med. Hunden känner sig ensam och utestängd i förtältet så han brukar dela liggunderlag med mig. :) Vi hade illusionen att han skulle få hela förtältet för sig själv men han trivs mer ihoprullad hos husse.

Viktsangivelsen är lite glädjesiffra. Med lättare tältpåsar och tältspik kommer man ner i 3300 gram.

Det är väldigt likt Nammatj GT 3 såvitt jag kan säga. Det funkar utmärkt för 2 plus hund. Just när man börjar bli några stycken, varav en är en hund som gärna rör på sig ut och in ut tältet lite grand som han vill, då är det skönt med extra utrymme.

Ett annat alternativ är ju Kaitum också, med 2 ingångar. Nallo3 GT är lättare men sämre ventilation.

Är inte vikten av vikt, har jag svårt att se varför man skulle betala det dubbla för ett Hilleberg. Jag kan jämföra med mitt Nallo2 t.ex.

Mvh
Peter P.

edit. Nammatcj3 GT är tyngre. Nallo3 GT är lättare.

Lägger man inte så hög vikt vid låg vikt, är en tältkåta utmärkt för 2 personer plus hund och utrustning. På bilden en Moskoselkåta/Tentipi, femmans storlek.:

dd6251234ec5b467aba21146a0a03d70.jpg

Raskesven

Jag har ett Nammatj 3 utan GT-absid och det går bra då hunden sover inne, vill inte att han ska ligga ute med myggen. Han har inte så mycket päls på buken och blir lätt väldigt biten. GT-absid hade säkert varit ännu bättre men för oss funkar det.

Jag har ett WBT2 till mej och hunden (Lapphund) och mindre kan jag inte tänka mej, så ska ni vara fler så satsa på ett 3manna istället.
Då finns det både plats till hunden och packning och det går att röra sig bättre.
Det tjänar du på, framförallt om du ska använda det på vintern eller om man skall vistas längre i tältet. Jag råkade få spöregn i 2 dygn i ett Akto och höll på att bli tokig när jag inte kunde husera om lite. Jag såldet..!

Bergans kompakt är väldigt lågt och ännu lägre i fotändan..! Kolla hellre Light modellen som är högre både fram och bak.
Brorsan har ett "kompakt 3" och det är stört omöjligt att sitta upp och klä om utan att trycka sig mot taket. Det blir nog bara värre om man ska ha en hund med oxå...

Kaitum 2GT

Vi har två medelstora hundar som gärna följer med ut och tältar. Kaitum 2GT har visat sig vara ett höjdartält bl.a. eftersom det går att ha hundar (och vid behov en del av packningen) i ena absiden och använda den andra absiden till matlagning dagtid (praktiskt vid regn) och förvaring av packning, kängor etc nattetid. Dagtid kan man förstås uppnå i princip samma funktionalitet med vanliga Kaitum 2 genom att stuva undan ena änden av innertältet men det är av naturliga skäl inte så praktisk med samma lösning för packning etc nattetid.

Lägger man inte så hög vikt vid låg vikt, är en tältkåta utmärkt för 2 personer plus hund och utrustning. På bilden en Moskoselkåta/Tentipi, femmans storlek.:

Raskesven

rätt svar på alla tältfrågor är kåta, själv är jag lite för klen så vi kör nammatj 3 gt för 2+hund..

Jag är nöjd med mitt Hilleberg Nallo 3 GT, tänk dock på att du behöver footprint och myggnät i absiden, min Akita är som gjord för fjällmiljö men mygg&knott är grymma även mot tuffa hundar. Hundar kan bära 1/4 av sin egen vikt så skaffa en bra klövjesäck och låt vovven bära sin utrustning+mat etc

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg