Bästa stidhudarna?

Montana?

Har sett såna där stighudar med krok i bägge ändar. Sitter säkert bra, men hur lätta är dom att få av? Antar att man måste ta av sig skidorna, eller går det att bara rippa av dom som vanligt? Trist att behöva balansera runt med skidorna löst mitt i en sluttning.

Håller med om att coll-tex funkar bra. Köpte nytt lim till mina fråm addnature eller northstar. Har dock aldrig testat något annat, bara gått ifrån mina kompisar med andra märken...

Euro-style och Coll-tex

Fäste fram och back kallas "Euro Style" i Nordamerika och är riktigt bra när det är av/på/av/på/av/på som gäller. Inga problem att ta av, kan till och med vara lättare än utan eftersom man har en gummiflärp att dra i jämfört med att försöka pilla loss hudarna från direkt från skidan. Vilket för övrigt är näst intill omöjligt om man har någorlunda fräscha Ascension-hudar. Vilket minskar behovet av "Euro Style"-fästen...

Konstigt att flera verkar tycka om Coll-Tex, min erfarenhet är verkligen att dom suger purjo. SUPERDÅLIGT limm och LÖJLIGT dåligt glid. Med Ascension-hudar som täcker HELA skidan (118,88,105) glider jag ifrån min polare som har en stackars Coll-Tex bit i mitten av sina Stinger. Brukar ta med mig extra-hudar (gamla Ascension) under vintern när det är svinkallt eller våren när det rinner om hudarna. Brukar aldrig behöva använda dom själv utan låter metervara-polarna i gänget slåss om dom.

Men det är ju bara min åsikt. :D

Hoho, snart går planet: 5 veckor i Kanada!

Stinger

Att du glider ifrån ett par Stinger är inte konstigt då belaget består av hinkplast, helt omöjliga att få fason på...
Egen erfarenhet, i vinter blir det ett par nya skidor...

Stinger vs Stighudar?

Hmm... Fast jag hade alltså stighudar och han hade också stighudar. Fast du menar alltså att min ifrånglidning av polaren beror på att Stingerns belag som inte var Coll-tex-belagd BROMSADE mer än det ÖKADE farten? Coolt. Snacka om hinkplast. :D

Koll t.ex.

Hmm, kanske är olika sorters colltex-hudar vi snackar om? Titta på http://www.northstar.se - skidutrustmimg -vintersäkerhet. Verkar som att det är colltexhudarna med bäst fäste som använts? Jag har bara provat den ljusblå varianten med bättre glid.

Men oftast tar jag av stighudarna när jag vill glida... kan ju vara ett tips ;-)

priser?

hur mycket ska man egentligen slänga ut på stighudar om man har ca 20 skiddagar/år.
finns det vettiga ställen på nätet där man kan handla och hur är det med storlekar etc, är det bara att skära till?
/johan-som har gått med snöskor och bräda förr men nu tagit loss hälen och placerat tårna på ett par skidor.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg