Platypus
Köpte en Platypus förra veckan, för att ha när jag tränar multisport (främst mtb).
Jag är rätt så nöjd med den. Tyckte att det var lite svårt att dricka från den i början, men tror mer att det har att göra med dålig koordination mellan bit- och sugmusklerna.
Det är en väldigt stor skilnad i flödet, beroende på hur man har placerat blåsan. Har man blåsan en bit ovanför slangen, så ökar trycket avsevärt - vilket gör det mycket lättare att dricka, men i praktiken så har man aldrig blåsan så högt upp. Alternativet är, om man som mig förvarar den i en ryggsäck (inte en hållare som bara rymmer blåsan) att 'kila' fast den mellan ryggen och någon packnig (tröja/dylikt), å sedan dra åt kompretionsremmarna. Detta höjer trycker å gör det väldigt lätt att dricka. Är det tillräckligt högt tryck, behöver man inte ens suga, utan bara bita/öppna ventilen.
Har experimenterat lite med olika ryggsäckar också. Använde först en Haglöfs Victor 35, vilken är anpassad för vätskeblåsor, vilket ger fördelen att blåsan ligger kvar på det stället man packade in den i i ryggsäcken, och slangen räcker tillräckligt långt, eftersom den går ut genom 'slangluckan'.
Senast satte jag däremot i blåsan i en Shosho 3000, eftersom den är smidigare än Victorn. Det gick alldeles utmärkt här också. Fick som sagt 'kila' fast blåsan mot ryggen, och enda nackdelen var att slangen (som jag drog ut genom 'vanliga' öppningen) ibland ville vara lite för kort, men drog man lite i den, så höll den sig i önskat läge efter ett tag.
Skall även testa att ha blåsan i en 60l ryggsäck, när jag skall på patrulltävling om två veckor. Jag återkommer med lite feedback om hur det fungerade.