Bästa sättet att göra upp eld?

Magnesium eller inte

Har man rätta knycket behövs inte magnesium, bara själva eldstålet. Då vinner man några gram.
Stoppar man näverfnas (det yttersta papperslika på nävern) i fickan så att det är torrt så kommer det att brinna finfint.

Har alltid med mig en kort stump stearinljus. Går alltid (nästan) att tända med en tändsticka, och sen är det enkelt att gå vidare till tändveden. Ljuset räcker väldigt länge om man bara har det till att tända ved.

Granknaster i en plastpåse i ryggsäckslocket är bra också (kvarleva från lumpen).

Re: Eld

jlind; sa:
Jag har alltid med mig och använder oftast mitt eldstål. Som hjälpmedel till tändningen har jag en tändplatta (Stockholmsnäver kallas det visst...).

Som norrlänning kan jag informera att 'Stockholmsnäver' = bensin (alt. T-dojja, men det är lite mer sekundärt)...

Viktigt också hur man gör

Jag brukar köra med tändstickor och tjärved, som jag späntat tunna stickor av. Har varit ute med barngrupper i flera år och felet nybörjaren gör, är att försöka tända utan noggranna förberedelser. Man måste samla tillräckligt med ved, framförallt tändved. det torra riset längst ned och längst in på en gran är utmärkt tändved, man kan även spänta stickor från någon torr vedklabb, man behöver väldigt mycket tunna pinnar om man skall göra upp eld med sådant man hittar ute. När man fått fyr, får man fortsätta att mata på med allt grövre material tills man får upp tillräckligt värme för att det skall sköta sig själv. Använd inte färskt ris och bryt inte grenar från träd (det är ju helt förbjudet!) Men tyvärr ser man det ofta ändå. Att använda bildäck är något jag skulle ta till i yttersta nödfall, det både ryker och luktar!
\C

Re: Nackspärr

Lorre2; sa:
Wow, det är en rejäl uppsättning du bär runt halsen, är det inte i vägen?

Nja, det är ju inte så stora grejer och de hänger inte i en klump. Visselpipan har jag i eget snöre (persiennlina) så det går att sprida ut grejerna rätt bra mellan avbärarbältet och bröstremmen.

Det hänger ju som sagt var innanför kläderna, så det bökiga är väl att plocka fram det, men å andra sidan är det ju grejer som man inte använder så ofta under dagen.

Började med det efter att ha läst om det i nån överlevnadsbok och tycker det fungerar bra. Anledningen till att jag har klockan där är främst att det inte är en armbandsklocka (eftersom jag är döv så funkar inte vanligt alarm så jag har en liten klocka med vibrator, köpt på Clas O). Men innan jag köpte den hade jag faktiskt en gammal hederlig självuppdragande mekanisk klocka runt halsen (men det var för att det var en gammal klocka jag inte hade fått tag på armband till).

Bensin, nej tack !

Håkan K; sa:
En jeepdunk bensin funkar väl?

/Håkan

Diesel/fotogen det är grejor, här kan man prata om riktigt fjollnäver ! Bensin har den obehagliga sidoeffekten att den brinner lite för snabbt, diesel däremot funkar fint när man gör upp en riktigt stor eld på någon fin stenhäll ute i naturen.

Re: Viktigt också hur man gör

cwmint; sa:
barngrupper i flera år och felet nybörjaren gör, är att försöka tända utan noggranna förberedelser. Man måste samla tillräckligt med ved, framförallt tändved. det torra riset längst ned och längst in på en gran är

Det är inte alltid så lätt att hitta torr ved alla årstider, och framförallt om man blivit blöt själv (av en olyckshändelse) så är det inte särskilt angenämt att sitta och spänta stickor (det är t.o.m. farligt, eftersom man inte alls har lika bra kraft och styrsel i händerna när man är kall).

Töväder och blöt snö överallt, och inte en enda stor gran inom synhåll, då är det inte lätt. Det är lätt att lockas tro att törved är miljövänligare, men jag är tveksam. Om alla som är ute i naturen skulle gå och sparka sönder tallstubbar för att hitta törved tror jag det skulle påverka miljön rätt mycket.

Att man får plocka torra grenar från trän vet jag men hur är det med torra trän både vindfällen och stående. Får man hugga av dem med och använda som ved?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 46
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
MAW Elda upp sina skosnören? Utrustning allmänt 5
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Nirrebosse Spänner ni alltid upp tarpen? Utrustning allmänt 9
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg