Bästa replagstekniken??

Re: Clogg

MickeOlle; sa:
...vad kan det mer finnas för nackdelar?

Att Cloggning inte är lika säkert som traditionell säkring med rep. Cloggen kan inte ta egentliga fall utan att skada manteln på repet ganska rejält, tom till mantelbrott. Cloggning lämpar sig bäst till raka okomplicerade linjer, men visst går det.

Dessutom har du ganska svårt att klara viss typ av klättring, såsom traverser eller tak.
 
Mezzner; sa:
Det finns ett fåtal(?) rep som kan fungera både som twin och dubbelrep. De har alltså dimensionerats som en slags kompromiss.
pecall; sa:
Tvillingrep är både en teknik och en reptyp. ...vissa halvrep kan användas till denna teknik.
utomjording; sa:
I korthet går det bra att klippa två halvrep i samma säkringar om man gör det hela tiden. Så fort man inte klipper i ena repet i en säkring så kan man INTE klippa in det igen eftersom repen då vid fall glider i olika fart och riskerar att brännas av.

Ni skriver att bara vissa halvrep kan användas som tvillingrep, jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda. Har jag fel?

Vet att det var en diskussion i ett tidigare inlägg om det är ok att börja klippa som tvillingrep och sedan dela på halvrepen och klippa i olika säkringar. En gång för alla, är det OK eller inte??? (bortse från dåliga placeringar på säkringarna mm. anta att det är bultar!)
 
Ett halvrep är kraftigare än ett tvillingrep. Det är märkt som halvrep och inte som tvilligrep. Alltså ska det inte användas som tvillingrep.

I den mån det finns rep som är tillåtna att använda som både tvilling- och dubbelrep så framgår det av märkningen på repet, samt medföljande papper förstås.

Oavsett vad jag påstår om vad det finns på marknaden så är det bäst att gå efter denna märkning.

I fallet med två andremän så är det rätt enkelt: man kan köra med två andremän om man har enkelrep eller halvrep, men inte med tvillingrep. Tvillingrepet är så tunt att det alltid ska vara dubbelt vid säkring.

Med andra ord är det olämpligt att tvillingklippa karbinerna på vägen upp som försteman om man ska säkra två andremän. För att man ska kunna göra det ska man ha enkelrep eller halvrep, och dessa ska inte tvillingklippas. Om nån sen tycker att ett andremansfall alltid är lindrigare än ett förstemansfall så är det ändå ett avsteg från reptillverkarnas egna normer.

(Det finns förstås de som tycker att det går att klättra säkert utan rep också, och så länge de lever är det ju svårt att säga emot. När de dör och man äntligen ska säga "vad var det jag sa", så lyssnar de inte.)


När man klipper karbinerna så ska man välja mellan antingen tvilling- eller dubbelrepsteknik och ha rätt rep för det man valt.

Om man börja klippa som tvillingrep och övergår till dubbelrepsteknik kommer, vid ett fall, det ena repet att sträckas medan det andra antingen förblir slackt eller sträcks mindre. Det gör att repen glider olika genom de tidiga gemensamma karbinerna. Det är olämpligt då det alstrar värme som skadar repet.
 
Vet att det var en diskussion i ett tidigare inlägg om det är ok att börja klippa som tvillingrep och sedan dela på halvrepen och klippa i olika säkringar. En gång för alla, är det OK eller inte??? (bortse från dåliga placeringar på säkringarna mm. anta att det är bultar!)

Inte OK.
 
Ett bra tips till den som vill börja köra effektiva tremannalag är att träna på kortare leder med reverson i guideläge. Det är inte helt enkelt att hålla båda klättrarna lagom tajt samtidigt, så det kräver träning.

Givetvis bör man även träna med reverson i guideläge i vanliga replag, så att man är förtrogen med koppling och teknik.

PS Notera att det kan vara vissa svårigheter att lossa reverso i guideläge vid kamraträddning (något som det finns fler trådar kring här på forumet)
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-05-13 kl 12:31]
 
Gubbklättring

Jag har kört 3 några gånger. När jag var totalt grön gjorde jag som Mezzner föreslog, dvs en gubbe i mitten. Otroligt klumpigt och struligt. Men, sen gick jag en högalpin klätterkurs med UCPA och nu vet jag hur man gör:

Gubbe 1 leder med 2 rep, halvrep eller dubbelrep och klipper ett rep i varje säkring, dvs anväder halvrepsteknik. Gubbe 2 är inknuten i det ena repet och gubbe 3 i det andra. Gubbe 2 säkrar gubbe 1.

När gubbe 1 kommer upp så bygger han standplats och kopplar in sin Alp-platta, Reverso, BD ATC guide, Piu eller vad han nu har, dvs en mojäng som automatiskt låser då man säkrar andreman. 2:an och 3:an klättrar och 1 an tar hem rep, se till att inte trassla för mycket. 2 an klättrar lite före och 3 an klättrar sist. Tänk efter när ni plockar säkringar så att det inte är helt tomt mellan standplatsen och 3:an, det kan bli otäcka pendelfall. Jag tyckte aldrig att det var svårt att säkra på detta sätt, men det kanske är knöligare med Reverso?

Tillsist kommer det farligaste momentet, att byta led gubbe. Det blir troligen en hel del tankeverksamhet, speciellt om man ska leda med andra repänden först för att undvika trassel.
 
Jag håller inte med om att skillnaden mellan "mitt" förslag och det med "två simultana andremän" är så oerhörd. Som jag skrev finns det dock tid att tjäna på simultanklättring.

Framförallt blir det väl skillnader om det är många successiva replängder, vid en eller två är ju skillnaden i tid bara själva klättertiden för typ en halv replängd. Ofta går ju klättringen lite snabbare för andermännen än för den som leder så skillnaden finns men blir inte oerhörd. I vissa fall tar det å andra sidan längre tid att rigga bromsen i guideläge kan jag föreställa mig, samt att det i någon mån påverkar säkerheten åtminstone något i negativ riktning att säkra två man samtidigt.

Man kan nog tjäna tid med andra ord, men att det skulle vara komplicerat eller struligt med andremannen i mitten håller jag inte med om. Kanske var det så att du som nybörjare tyckte att det var struligt just för att du var nybörjare?

Det som antagligen har störst betydelse för upplägget är nog om det är multipitch och huruvida man ska byta försteman eller ej vid standplatserna.

Om man har en två repor med en knepig standplats mellan, har man ju dessutom möjlighet att slippa hamna alla tre på denna samtidigt om man har en gubbe på mitten, och han går som tvåa istället för etta.

Pers förslag som går ut på att det just är dubbelrepteknik som ska tillämpas vid "guide"-varianten, låter dock klok. Repdrag är aldrig kul, rentav en säkerhetsrisk, och tvillingalternativet är ju som sagt förkastligt. Vid traverser bör förstemannen tänka sig för och i vissa lägen antagligen lägga dubbla säkringar så att båda andremännen har skydd mot pendelfall.
 
Mezzner; sa:
Om nån sen tycker att ett andremansfall alltid är lindrigare än ett förstemansfall så är det ändå ett avsteg från reptillverkarnas egna normer.
Men fallfaktorn blir ju oftast lägre vid andremansfall, eller? Enkelrep är ju dimensionerade för faktor 2 fall och det är rätt svårt att få till som andreman.
Som jag skrev finns det dock tid att tjäna på simultanklättring.
Ja precis, annars måste två stå still medan en klättrar, det var det jag menade med klumpigt. Vid långa turerär det bra om det går snabbt.
Kanske var det så att du som nybörjare tyckte att det var struligt just för att du var nybörjare?
Jag har testat bägge metoderna och gubbe i mitten är inte min favorit. Jag är fortfarande rätt grön, så vad vet jag. Tycker du att det är bättre med en i mitten än "Gubbklättringen" beskriven ovan? Vad var det du inte gillade med den senare metoden?
Det som antagligen har störst betydelse för upplägget är nog om det är multipitch och huruvida man ska byta försteman eller ej vid standplatserna.
Ja, om det inte är multipitch så klättrar man väl en åt gången?
Om man har en två repor med en knepig standplats mellan, har man ju dessutom möjlighet att slippa hamna alla tre på denna samtidigt om man har en gubbe på mitten, och han går som tvåa istället för etta.
OK, i ett sådant specialfall kanske. Men om det är fler repor än två så måste man ha med en jämra massa utrustning. Ett extra rep till tredjemannen, säkringsmaterial till flera replängder osv. Hur gör ni för att lämna över utrustning till förstemannen om tredjen och försten aldrig möts? Efter ett par repor så har väl tredjen ett antal uppsättningar standplatsmaterial? Dessutom blir det strul med att ha replaget utspritt över 100 m, det kan vara svårt nog att komunicera över 50m.

Jag ska erkänna att jag inte har klättrat långturer så himla många gånger, men jag har inte sett någon köra med "gubbe i mitten varianten" vid själva klättringen, bara när man går på löpande. Eller, vid närmare eftertanke har jag sett några i Häggsta, men dom verkade grönare än mig.
 
Jag vill minnas att man kan hitta på t ex Beals websida att tvillingrep inte får användas enkelt för toppsäkring heller. Visst kan det vara nåt man väljer att göra ändå, men då är det inte som tillverkaren tänkt.

Jag tror att din metod, eller helt enkelt den som Pecall ovan beskrev, är bra om man har bråttom. Enda nackdelen är väl att man har två gubbar att hålla reda på samtidigt under sig som försteman. Att köra dubbelrepsteknik istället för enkel på det ena repet är ju som sagt bättre med tanke på repdraget när man nu har chansen. Samt att båda tvåorna har lite mellansäkringar som är bra mot ev pendlingar.

På multipitch är det säkert ofta så att man har mer bråttom och att detta i någon mån också kan betraktas som en säkerhetsaspekt.

Att göra som jag sa, ettan gör stand, tvåan kommer upp, ettan leder vidare, och därefter kommer trean upp kräver inte särkilt mycket utrustning. Man kanske kan säga att det går åt material till just ett stand extra, fast det har man väl med ändå om man är tre.

Jag har inte heller nån större erfarenhet av flera replängder! Fast i någon mån blir det ju ingen stor skillnad när man upprepar momenten. Skillnaden ligger förstås i att man kan ha totalt sett lite mer brådis att komma fram på en långtur, samt att mycket av tiden vid klättring av turer två, tre replängder ändå går åt till att "byta led"...

Hursom, det är ingen höjdare att vara tre om man har brådis. Att vara tre när man toppar tycker jag brukar vara perfekt för att man ska hinna återhämta sig :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg