Bästa Primus kök???

Jag tänkte ett kök för soloturer(varmt å kalla förhållanden) som man kan använda året runt och som inte väger blyklump i ryggsäcken men som klarar av mycket användning.
Gärna multifuel.

Då kan du ta vilket som helst. Alla kök som nämnts (utom KAP och Hiker) går på både fotogen och bensin och viktskilnaden är inte så stor. Primus MFS och Omnifuel kan ta gas också, men ett dedikerat gaskök är bättre. Om du ska ha det till soloturer kanske du ska kolla på packvolymen, alla kök går inte att få ner i en liten gryta.

Jag lägger min röst på Omnifuel.
Använder mitt året runt, mestadels med bensin, och har inga klagomål. Enda nackdelen är att det väsnas en del men det gör å andra sidan att man får vara med om den där öronbedövande tystnaden när man stänger av det....tror inte det finns en enda användare av liknande kök som inte sagt "åhhh, vad skönt!!" när de stängt av sitt kök....ett "åhhh vad skönt-kök", och vem vill inte ha ett sånt?

Mitt OF är bra, men det låter förstås rätt högt. Sen önskar jag att reglerbarheten vore en aning bättre på lägsta effekt. Vredet liksom fjädrar tillbaka när man försöker ställa ner det där sista, och tar man då i lite till, så slocknar köket.

Låter kanske konstigt, men ni som upplevt det vet säkert vad jag menar.

KAP-Arctic - och andra bränslen än fotogen

... Alla kök som nämnts (utom KAP och Hiker) går på både fotogen och bensin och viktskilnaden är inte så stor. ...

Nja, faktum är att KAP-Arctics brännare, Optimus "Båtbrännaren", går att förse med bensinmunstycket [märkt G för gasoline] från reservdelssatsen [sats nr 2907] till Optimus 11 Explorer - och då bränner den bensin. Eventuellt att man behöver sandpappra av munstycket lite i bottenändan för att det skall bottna [och täta] i gängan, det fick jag göra. Och om ditt KAP-Arctic är så gammalt som mitt är så kan du även behöva regleringsratten från Optimus Hiker [tror jag det var] eftersom den gamla ursprungliga ratten inte har nyckelgrepp för att lossa/fästa brännarmunstycket i brännarkroppen.

Men jag begiper inte riktigt varför man skulle vilja byta från 'det säkra' fotogenbränslet till ett bränsle som är avsevärt mycket mindre säkert; ett bränsle som är explosivt [i utläckt och självförgasad form] och lättantändligt [i de flesta former och temperaturer]... Fotogen finns det gott om, och det är enkelt att få tag i! Skulle [mot förmodan!] det visa sig omöjligt att finna fotogen så duger dieselolja, flygfotogen, lampolja nästan lika gott - se bara till att förvärma ordentligt!
[Med A-munstycket (alkohol-) från ovannämda reservdelssats så ska det visst gå att köra KAP-Arctic på T-doja också, men det har jag aldrig provat. Jag håller mig till Statoil Blå, den duger gott för mig i alla lägen.]

Stora

kastruller går att köra på Trangia med KAP (Optimus brännare eller den portugisiska kopian, optimusbrännaren som orginalKAP hade tillverkas ej längre) om man skruvar i tre stycken skruvar underifrån med mutter upptill i undre vindskyddet som kastrullen kan vila på och inte använder det övre vindskyddet. Finns berört i en äldre tråd där Bengt Sandborgh ger det tipset.

Anledningen till denna lösning är att värmeöverföringen mellan brännare och kastrull blir mycket bättre med kastrullen lågt placerad över brännaren.

För övrigt torde gas vara ett bra alternativ till fotogen och bensin sommartid. Trangia är lite tungt och stort om man är ensam.

Finns en översikt över en stor del av köksmarknaden i senaste numret av patrullscouternas tidning.

Thure

Det där med Miltifuel användning är en iallt väsentligt överskattad egenskap. Fotogen på vintern och gas på våren-sommaren-hösten funkar väl för de flesta. (Bensin är nära den pyrotekniska avdelningen och T-noja har för lite kräm i sig....) MSR Pocket Rocet är svårslaget för det senare. Eftersom du nu specificerat dig får jag föreslå ett MSR Wisperlight Int eller ett GTX för vintern. Det gäller i praktiken att det blir varmt och att det inte är mickligt när man står med is i skägget och fumlar i tumvantarna.
Min 50öring i ämnet. Inte Primus men välfungerande.
//J

Det där med Multifuel användning är en iallt väsentligt överskattad egenskap. Fotogen på vintern och gas på våren-sommaren-hösten funkar väl för de flesta. (Bensin är bra nära den pyrotekniska avdelningen och T-noja har för lite kräm i sig....) MSR Pocket Rocet är svårslaget för det senare. Eftersom du nu specificerat dig får jag föreslå ett MSR Wisperlight Int eller ett GTX för vintern. Det gäller i praktiken att det blir varmt och att det inte är mickligt när man står med is i skägget och fumlar i tumvantarna.
Min 50öring i ämnet. Inte Primus men välfungerande.
//J

Du har fått massor av bra argument för olika kökslösningar nu tycker jag ;) Att fråga fler gånger gör di knappast klokare heller .. dags att ta ett beslut utifrån de behov du ställt upp för dig och dina turer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
thureb Bästa bränslet till 111T Kök och brännare 23
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg