Kanske är diskussionen för avancerad för vissa (mig inräknat, uppenbarligen
)
Jag missförstod och trodde att frågan var "vilket märke gör bäst kläder?". Den frågan tycker jag är ointressant, vilket jag påpekade.
Men nu handlar det om VARUMÄRKEN. Immateriellt, inte materiellt. Metavärden, inte funktionsvärden.
Det är, tycker jag, en klart intressant diskussion.
Så frågan är alltså:
Vilka märken har de bästa värdena?
(Det är klart att det är omöjligt, och dumt, att mäta det utan att blanda in produkternas kvaliteter, men den biten är bara en pusselbit av många)
Så nu när jag har fattat kan jag komma med ett svar:
Det bästa varumärket är JAG.
Därför sprättar jag om möjligt bort alla synliga varumärkesgrunkor. Om jag väljer en snygg jacka som dessutom har god kvalitet och funkar som den ska så är det JAG som ska få poäng för det, inte tillverkaren av plagget. De får köra sin reklam nån annanstans
Det är inte ett sätt att vända sig mot varumärkestänkande, utan ett sätt att använda det till min egen fördel.